Livsglädje på scen kostar på
Skådespelaren Riko Eklundh skulle gärna spela på finska någon dag. Men sommaren fylls av Sommarsång och i höst kallar Mamma Mia på Harry Buhrman.
Vilka vackra kyrkor och så lite de används, tänkte skådespelaren Riko Eklundh när han begrundade kyrkokapellen i den åboländska skärgården.
I samma veva hade Eklundh grubblat på hur man kunde återvinna det musikaliska materialet från Svenska Teaterns succémusikal Topelius som gavs för utsålda hus 1998.
Det hela slutade med att Eklundh, tillsammans med kollegerna Sören Lillkung, Birthe Winqvist och Henrik Wikström arrangerade den första upplagan av Sommarsång. Året var 1999.
I kväll är det dags igen. Carl Unander-Scharin, Riko Eklundh och Henrik Wikström uppträder i Nötö kyrka med musik tonsatt av bland annat de två 150-årsjubilarerna Jean Sibelius och Carl Nielsen samt 250-årsjubilaren Carl Michael Bellman.
Två av sångerna – Bellmans Fjäriln vingad syns på Haga och Israel Kolmodins Den blomstertid nu kommer sjungs som allsång.
Riko Eklundh kommer att sjunga bland annat Svarta rosor med text av Ernst Josephson och med musik av Jean Sibelius och säger att han, då han repeterat, funderat på våra psyken och på hur labila de kan vara.
Mentalsjukdom oroade
En inspirationskälla för Jean Sibelius kan ha varit hans storasyster Linda Sibelius, som var djupt religiös och arbetade som missionär, och som senare blev psykiskt sjuk.
Linda Sibelius vårdades på institution resten av sitt liv, under överinseende av sin bror Christian Sibelius, som var psykiater. Jean Sibelius lär ha oroat sig för att mentalsjukdomen skulle vara ärftlig och drabba även honom.
– Jag tolkar Svarta rosor som en inkörsport till Linda och som en påminnelse om att linjen mellan när man är psykiskt hel och när man kantrar över, kan vara skör, säger Riko Eklundh.
– Men det här är förstås bara min tolkning.
Under 26 år som skådespelare har Riko Eklundh dels hunnit med många minnesvärda porträtt på scenen – bland dem Mozart, Topelius, Albin/Zaza i La Cage aux Folles och den sjungande konferenciern i Cabaret. Men han har också sett hur branschen förvandlats och kampen om jobben hårdnat.
– Folk är mer självcentrerade i dag vilket är på gott och ont. Diskussionsdemokratin på 80-talet var ganska utmattande och den är inte lika intensiv längre.
– Men talkoanda ser man inte mycket av längre. Så fort något ska göras undrar folk om de får betalt.
Frllansarna blir fler
- Ålder: 50 år.
- Familj: Sambo med koreografen Antton Laine, nyligen korad till världsmästare i truppgymnastik. Dessutom min pappa, mina tre bröder med familjer samt mina kusiner och småkusiner.
- Karriär: Skådespelare. Har under sina 26 år i branschen arbetat på Svenska Teatern, Åbo Svenska Teater, Teater Viirus och Espoon kaupunginteatteri. Har nu ett femårskontrakt med Svenska Teatern och har rollen som Harry Buhrman i Mamma Mia. Medverkar regelbundet i radioprogrammet Eftersnack, nästa gång per telefon i det program som sänds den 17 juli. Ordförande för Finlands svenska skådespelarförbund.
- Aktuell: Arrangerar Sommarsång som i kväll ges i Nötö kyrka, på torsdag i Möja kyrka och på fredag i Sandhamns kapell.
- Sommarteater jag vill se: Jag missar aldrig Skärgårdsteatern när den kommer till Nötö och det tänker jag inte göra i år heller.
- Bästa sommaravkopplingen: Att pyssla i trädgården på Sandholm.
Som ordförande i Finlands Skådespelarförbund har Riko Eklundh noterat hur fort antalet frilansande skådespelare ökat – mer än två tredjedelar av de finlandssvenska skådespelarna arbetar i dag som frilansare. Det har också lett till ett stort antal frilansgrupper vars verksamhet delvis bekostas av fonderna.
– Jag hör till dem som tycker att antalet grupper kunde koncentreras en aning, säger Eklundh.
Allt fler skådespelare med finska som modersmål gästspelar numera på de svenskspråkiga scenerna. Men åt det motsatta hållet är tröskeln hög.
– Ibland tycker jag det känns konstigt att jag inte fått spela mera på finska. Men jag hinner.
Efter kvällens konsert i Nötö kyrka fortsätter Sommarsång 2015 till Möja och Sandhamn i Stockholms skärgård. Och när turnén är över återvänder Riko Eklundh till sitt sommarviste på Sandholm där han ska koppla av efter kraftansträngningen med Mamma Mia.
Mamma Mia spelades sex gånger i veckan sedan premiären i september. I höst återvänder musikalen men på nyårsafton ges den absolut sista föreställningen.
– Att sex gånger per vecka leverera den energi Mamma Mia kräver är en utmaning, säger Eklundh.
Vad har varit svårast?
– Att upprepa livsglädjen, vecka efter vecka.
Till våren 2016 väntar nya uppdrag men de är än så länge hemliga.