Hur tillgänglig är barnkulturen?
Hur når barnkulturen ut till publiken? Vilka möjligheter har barn med funktionsnedsättning att ta del av kultur på svenska i huvudstadsregionen? Det är frågor som Sanna Huldén, som genomför en utredningen om barnkultur vill ha svar på.
Projektet fortgår under hela året. Det är Luckan i Helsingfors som initierat utredning över den svenskspråkiga barnkulturens tillgänglighet i huvudstadsregionen. Projektet är treårigt och kommer att senare utvidgas även till Västra och Östra Nyland.
Utredningen finansieras av Stiftelsen Leo, Mary och Mary-Ann Hackman.
Målsättning är att förbättra tillgången på svenskspråkiga kulturaktiviteter.
Samtidigt vill man förbättra förutsättningar för jämlik kulturdelaktighet för barn med funktionsnedsättning.
- För att kunna utveckla Luckans roll som tillgänglig barnkulturproducent ville vi börja med att ta reda på hur situationen faktiskt ser ut just nu: Vilka möjligheter har barn med funktionsnedsättning att ta del av kultur på svenska i huvudstadsregionen, säger Sanna Huldén, som genomför utredningen.
Utredningen genomförs med hjälp av enkäter, intervjuer och analys av tidigare utredningar och rapporter.
-Mänskor är olika. Man kan inte klumpa ihop folk och tro att de nog vill ha samma upplevelser bara för att de råkar ha samma funktionsnedsättning. Det måste finnas ett utbud som möjliggör att också barn med funktionsnedsättning kan välja efter sitt eget intresse och behov, säger Sanna Huldén.
Resultatet av utredningen som färdigställs i slutet av året kommer att presenteras på ett öppet seminarium på Luckan i början av 2016.