Turteatern provocerar igen
– Vi driver inte medvetet med männen, utan med patriarkatet, säger Nils Poletti från Turteatern. Den fiktiva duon Frasse & Mats både knullar och charmar.
Mats Olsson är en trettioårig statsvetare som ännu bor hemma hos sin mamma. En outsider, en loser, en besserwisser med snäv kvinnosyn. Frasse "The Word" Björk är en tjugoårig snubbe som bor i Haninge, en hiphopmusiker i vilken Mats hittat en bundsförvant, säger skådespelaren Py Huss-Wallin.
Under flera års tid har hon tillsammans med skådespelaren Ester Uddén gestaltat mansduon Frasse & Mats. Målsättningen är att genom dessa provocerande män synliggöra rasistiska och sexistiska strukturer i samhället, men med en humoristisk underton.
Karaktärerna kan bland annat ses på Youtube och i föreställningen The Real Mens show som beskrivs som "årets fetaste krogshow". Publiken, speciellt den manliga, lockas med löften om bland annat bilprovning, öl- och whiskeytest, erotiskt trolleri och striptease. Vill du knulla eller dö? frågar Frasse.
– Det här är en mansshow för att ge männen det som de vill ha, av män, för män. Sport, våld, tuttar och lösfittor, säger Nils Poletti som är Turteaterns konstnärliga ledare.
Han smilar samtidigt lite illmarigt. Här finns en dubbelhet, en mångtydighet som inte är så lätt att sätta fingret på.
Levande fiktion
Karaktärerna föddes redan 2012, indirekt genom föreställningen Reflektioner kring naturalism och kvinnan – ett samtal som spelades på Dramaten. Enligt Nils Poletti tog föreställningen avstamp i den då pågående diskussionen "om den kränkta vita mannen". Under föreställningen bytte samtliga i ensemblen kön och pjäsen improviserades fram under tre veckors tid. Det blev en ögonöppnare för skådespelarna.
– Det här påverkade mig också privat. När jag till exempel blev utsatt för sexistiska antydningar eller busvisslingar på gatan använde jag mig av Mats Olsson som karaktär, och kunde snabbt ge svar på tal. Jag skulle unna alla tjejer möjligheten att för en tid få gå in i en manlig kropp, säger Py Huss-Wallin.
I dag, flera år senare, är karaktärerna efter otaliga föreställningar om möjligt ännu mera utmejslade, mer kaxiga och högljudda. Av en del kan de upplevas som obehagliga, av andra i stället som ytterst attraktiva. De figurerar också som beställningsprogram på privata fester där de improviseras fram bland publiken.
Väcker känslor
Fittor, knull och kränkande övergrepp hör till deras världsbild och värderingarna förstärks genom deras egna starka idoler som utgörs av bland andra Zlatan, Karl XII och Michael Persbrandt. Skådespelaren Ulf Brunnbergs förslag om en egen manskanal applåderar duon hejvilt. När de själva får möjlighet att starta en talkshow vet glädjen inga gränser.
– Det tragiska är att deras utagerade sätt vinner respekt. Frasse går ofta hem med många telefonnummer i fickan, säger Py Huss-Wallin.
Här finns med andra ord en ambivalens. Frasse & Mats väcker känslor. Hos bägge könen. Det är inte entydigt enkelt att veta hur man skall förhålla sig till dessa figurer som redan blivit en form av egna varumärken med egna profiler på Facebook och med en agenda som på många sätt är starkare än skådespelarnas egen.
Teater som stör
Motstridigheten som förmedlas stämmer väl överens med den linje som Turteatern förespråkar i sin vilja att vara en experimentfylld, gränsöverskridande och politisk plattform där de konventionella gränserna slopats.
– Den politiska teatern är ofta rätt banal. Oftast finns bara ett svar. Jag vill att teater skall vara jobbig och få störa. Jag är politiskt korrekt, men jag kan också ifrågasätta. säger Nils Poletti.
Som exempel på banal politisk teater anger han en föreställning för en skolklass som entydigt berättar att nej är nej. En våldtäktsman som gestaltas som enbart ond, och inte tillåter den aspekten att en kvinna också kan attraheras av honom.
Turteatern tar avstamp ifrån, eller snarare avstånd ifrån, de sociala medierna som ställer krav på att åsikter ska rymmas i en twitteruppdatering. Det blir lätt förenklat och likriktat. Man parodierar friskt på talkshowskonceptet som endast uppehåller sig vid yta och trevlighet, och på den uppsjö av manliga duon som i likhet med Filip & Fredrik eller Max & Sigge blivit vanliga inom populärkulturen i Sverige.
Den explosion inom litteraturen som till exempel lär ut hur män skall kunna charma kvinnor så att de ger sitt medgivande, är ett annat område som man inte vill låta passera obemärkt.
– Vi går emot den politiska trenden. Vi försöker vrida på de ämnen som är trend, säger verksamhetsledaren Fanny Enberg.
HANGÖ TEATERTRÄFF
Om Frasse & Mats
Krogshowen The Real Mens Show visas på Pub Grönan i Hangö på torsdag den 4 juni klockan 21. Förutom duon medverkar i talkshowen även skådespelaren Malou Zilliacus i egen person, samt en fiktiv gestalt.
Karaktärerna Frasse & Mats spelas av Ester Uddén och Py Huss-Wallin från det feministiska scenkonstkollektivet Ruby Rose.
Föreställningen produceras i samarbete med Turteatern (Teatern Utan Reaktionärer).