Stort möter smått på Karaija
Vårt jordklot rymmer både små och stora frågor. Allt ryms in i den keramik- och grafikvärld som visas på galleriet i Ingå.
På Galleri Karaija i Ingå pågår som bäst en utställning som går under rubriken Små och stora känslor. Utställningen är den sista innan sommarens utställning öppnar som i år kommer att ha en nostalgiskt retrotematik i form av barndomens somrar.
Den pågående utställningen är tvådelad och består av konstnärerna Raila Hasanens och Karin Björklund-Rissanens sinsemellan väldigt olika verk.
Flyktningar
Ingåbon och bildkonstläraren Karin Björklund-Rissanen har ställt ut på galleriet redan tidigare, men har nu enkom för utställningen låtit producera helt nya verk. Kvaliteten varierar, men speciellt tilltalande är serien Ansikten, människor som består av en stor uppsättning små kvadratiska grafiktavlor (akvatint) som utifrån den gemensamma flyktingtematiken utgår från ett mycket samhällsaktuellt tema.
Konstnären har med hänsyn till "offren" valt att inte fotografera modellerna själv, utan har i stället använt sig av befintliga bilder och utifrån dem gjort sin egen tolkning. Här finns ansikten som rymmer mycket känslor, rädsla, tomhet och apati. Barn som med forskande blickar tittar upp mot betraktaren. Helheten är berörande och penetrerande.
Ett annat ämne som konstnären behandlar är vargen, en tematik som hon kommit i kontakt med under en resa till Italien. Etruskernas lejon och forntida symboler är andra motiv som också tidigare funnits med i konstnärens bildvärld.
Liten och stor
Konstnären Raila Hasanen är från Nystad och också hon tidigare bildkonstlärare. Keramiker är det begrepp som ligger henne närmast just nu och hon har även skapat verk i brons. Under den senaste tiden har hon fått ett barnbarn, vilket gett upphov till konstverk som tydligt avspeglar förhållande mellan den vuxne och barnet. Här finns en stor uppsättning verk där även jordklotet, kosmos utgör en form av centralpunkt. Barnen, ofta knubbiga och i lekfulla positioner är det som på olika sätt försöker ändra på tillvarons ramar. Ibland ses ett barn som knuffar i väg själva jorden. I Den lilla världserövraren står en liten figur i beråd att bestiga hela jorden med sin lilla stege. I Framtiden är vår bär fyra knubbiga varelser upp hela jorden på sina upplyfta armar. Symboliken är påtaglig.
Markförankrat
I andra verk ser man snarare förhållandet mellan modern och det lilla barnet flöda fram. Modersgestalten med litet huvud har en svepande enorm kjol som genom sin nedåtgående rörelse för tankarna till en "modersvinge" starkt förankrad vid jorden. Andra verk inrymmer en stor lekfullhet och förtröstan.
Utställningen tenderar att passa väl under den givna rubriken och de bägge konstnärernas verk harmonierar på ett lågmält sätt. Rissanens högaktuella flyktingtema finner sitt komplement i Hasanens kosmiska världsbild som genom explicit keramiken gör den markförankrad och gripbar.