"Det brinner i mig igen"
Om drygt en vecka är det premiär för Ronja Rövardotter på Åbo svenska teater. Julia Korander spelar huvudrollen. Hennes första stora roll efter olyckan. Följande utmaning blir en betydande roll i tv-serien Lola uppochner.
Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter innehåller starka element från 1800-talets rövarromaner, och är som bekant en stark flickgestaltning med stor vardagsrealism kombinerad med sagoelement.
Julia Korander som fått huvudrollen är uppväxt i en familj med tre flickor och tre pojkar som könsmässigt anlände turvis. Det har präglat hennes liv. I dag är tre av syskonen skådespelare.
– Teaterintresset och spexet fanns redan tidigt i familjen och vi medverkade alla samtidigt på Raseborgs sommarteater. Under skoltiden växte intresset. Inom mig bar jag drömmen om att en dag bli skådespelare, men jag berättade det egentligen inte för någon innan jag var klar.
Drömmen lät vänta på sin fullbordan. Efter två års studier vid teaterlinjen vid Västra Nylands folkhögskola, samt ett år som läraren Åsa Salvesens assistent, sökte Julia Korander in till Teaterhögskolan i Helsingfors.
– Jag var mycket ivrig, men föll ut i slutskedet. Det var en stor besvikelse. Där stod jag och visste inte vad jag skulle göra.
På uppmaning av en vän, utbildade hon sig under de följande två åren till artesan. Som tjugotreåring sökte hon igen in till Teaterhögskolan och kom äntligen in.
– Första gången sökte jag in med såkallad "apina-raivo". Följande gång var jag mer avslappnad och hade enbart roligt. I efterhand är jag glad över att jag inte kom in första gången.
Bästa benet svek
Drömmen skulle snart förvandlas till en mardröm.
År 2013 blev Julia Korander påkörd av en bil under en cykeltur. Den forna sprintern som hela sitt liv varit fysiskt fokuserad, förlorade förmågan att gå. Ingen kunde säga något om utvecklingen och framtiden. Magisterexamen i teaterkonst flyttades framåt mot en oviss tidpunkt.
– Jag tappade min identitet som person och som skådespelare. Det var dessutom mitt "bästa ben" som skadades. Jag har fått lära mig springa på nytt och äntligen hittat tillbaka till "barnamodet". Jag är glad att jag lever och finns här i dag. Kanske är det allt det här som räddat mig. Teatern. Friheten i ofriheten.
Julia Korander slår ut med sin Ronjahand över de historiska väggarna som omger sminklogen på Åbo svenska teater.
Ronja Rövardotter. Den första stora rollen efter olyckan för den nyblivna magistern.
Håret blir allt rufsigare under frisörens flinka fingrar. Om några minuter skall hon stå på scenen och repetera.
Flickor kan
Den intensiva blicken är skarp och penetrerande. På scenen råder tordön och dramatik mellan de ännu inte helt färdiga kulisserna.
"Hit med lite farligheter" ropar Ronja
"Akta dig för att falla ner i älven" varnar fadern, rövarhövdingen Mattis.
"Vad gör man då?"
"Man simmar", svarar en stark kvinnogestalt. Mamma Lovis.
Ronja. Orädd. Envis, full av mod och livskraft, struntar i de förutbestämda ramarna för hur en flicka förväntas agera.
Är du själv lik Ronja Rövardotter?
Julia Korander hajar till. Kanske är hon det? Egentligen.
– Här finns faktiskt paralleller. Inte minst i det stöd som vi båda fått från våra familjer. I Astrid Lindgrens text är det en självklarhet att flickor kan vara modiga och göra samma saker som pojkar. Det är inget som ens görs till en grej där, det bara finns i berättelsen som en naturlig del av den. Sådan har min uppväxttid varit. Alla sex barn behandlades jämlikt oavsett kön. Vi var och förblev människor.
Julia Korander funderar en stund.
– Det är inte barnen som sätter upp gränser. Det börjar alla från samma nivå, innan någon utifrån kommer och talar om hur en flicka eller pojke skall vara. Ronja Rövardotter handlar mycket om barn som stretar emot de vuxnas trångsynthet. Det handlar om att våga ifrågasätta principer.
Snart dags för tv
Genusfrågan är inte bara aktuell i barnböckerna, utan har även varit en het potatis i teatersammanhang. Mindre fördelaktiga villkor gäller ofta för kvinnliga skådespelare.
– Personligen har jag aldrig upplevt några orättvisor eller behövt bevisa något i teatersammanhang. Kan det ha att göra något med den egna attityden?
Julia Korander vänder och vrider på begreppen en stund.
– Samtidigt talar statistiken förstås sitt tydliga språk. Det gäller kvinnornas löner, chefspositioner och utbudet av roller.
På scenen är Ronja Rövardotter i sitt esse. Replikerna strömmar ut.
"Världen blir bara större och större och större"
"Jag undrar hur många färger det finns i hela världen"
Det "bästa benet" bär henne nu. Över vårmarkerna härjar Ronja, bland vildvittror och rumpnissar.
Våren för med sig nya utmaningar. Då startar tv-inspelningarna som gäller Ulrika Bengts nya finlandssvenska tv-serie Lola uppochner där Julia Korander fått en stor roll.
– Det har varit en hård kamp att komma tillbaka. Det brinner i mig igen.
Hon nästan springer upp en våning till sitt omklädningsrum.
Teaterhusets smala stentrappa vållar henne inga problem.