I vår tid är alla fotografer
Vart försvann fotoalbumet? Genom konstfotografiet undersöker lektorn Renja Leino kritiskt vår samtida masskultur där bilder exponeras ohämmat.
Den digitala världen rullar på, i våra hem och varhelst vi befinner oss. Vi dokumenterar som aldrig förr. Vi lever i en tid då alla är "fotografer". Om alla kan fotograferas när och var som helst, kan också var och en av oss exponeras på olika plattformer för en hel värld utan vårt godkännande. Frågor om integritet och etik gör sig gällande. Är allt det här bra? Vilka konsekvenser får det?
Kontext och innehåll
Renja Leino är lektor inom fotografering vid Åbo Konstakademi och bosatt i Korpo. Hon är själv i huvudsak konstfotograf och ovannämnda frågeställningar sysselsätter henne mycket. På utställningen Just Anybody som pågår på Galleri Zebra i Karis lyfter hon fram två viktiga aspekter hon gärna betonar. Begreppet kontext och innehåll.
– Bilder är alltid starkt kontextbundna. När de placeras utanför sitt sammanhang kan vad som helst hända. Fotografiarkivens bilder säljs utan större ansvar.
På en kräftskiva gav Renja Leino sitt medgivande till att bli fotograferad med glaset i högsta hugg för en väninnas bok. Långt senare fick hon på andra vägar höra att samma bild figurerat i en tidningsartikel som handlade om kvinnor som dricker.
– Jag brukar säga till mina elever att med dagens teknik kan man ta vilka glossiga bilder som helst, men många förblir ändå innehållslösa. Om bilderna har innehåll och dessutom produceras med en teknik som passar just till det innehållet så är det alldeles perfekt.
Den digitala utvecklingen har även förändrat den sociala situationen för studenterna.
– Tidigare befann vi oss i mörkrummet och där fanns en speciell gemenskap. Plötsligt sitter studenterna och även vi andra och stirrar koncentrerat på vår egen skärm. När dagen är slut stänger vi datorerna och det enda som finns kvar är bilderna på näthinnan. Tidigare hade man något konkret att hålla i när man gick ut ur mörkrummet.
Kan man inte printa bilderna?
– Visst, säger Renja Leino. Men i allmänhet gör vi det inte. På många sätt lever vi i en konstig tid om man betraktar den historiskt. Tidigare fanns familjealbumet som vi värderade högt. Det räckte kanske med en eller två bilder på varje person från ett helt år. I dag har vi tusentals bilder på våra mobiler och datorer, men de är sällan printade.
Det här är ett problem inte minst för de äldre.
– Jag har träffat personer på äldreboende som sörjer att de inte längre får bilder av sina anhöriga som de kan ha synliga i rummet. I stället får de en mobilskärm framför näsan när någon är på besök. Det är ännu viktigt med den konkreta bilden, säger Renja Leino.
Makt över bilden
Utställningen på Galleri Zebra omfattar cirka tjugo fotografier från de tidigare serierna Just Anybody och Absent Minds. Samtliga är tagna med mobiltelefon och projicerade på olika material, bland annat på stora tyg, som gör att bilden väller ut en bit över golvet. På många syns människor i offentliga miljöer. Vissa element på vissa bilder är omringade av en vit kritliknande och censurerande kontur som markerar oetiska inslag i bilden.
– Jag vill genom min utställning kommentera masskulturen och vårt bildbruk. Jag vill få betraktaren att börja fundera.
På ett fotografi syns hundar på en strand, omgivna av den vita konturen.
– Jag blev glad när jag trodde mig ha hittat levande objekt som man kan fotografera fritt. En gallerist blev helarg på mig och undrade om jag verkligen hade lov av hundägarna. Här finns två aspekter. I dag räknas husdjur som familjemedlemmar. Det andra handlar om att vilja ha makt över det man äger.