Knack, knack, vill ni tala om konst?
Rickard Borgström är nyfiken på konsten hemma hos Ekenäsbor. Det är dags att fundera på vad som är konst för dig.
Pro Artibus gästande curator Rickard Borgström och konstnären Tanja Is börjar sätta upp affischer och knacka dörr i Ekenäs centrum i dag. De har några frågor de finner angelägna att diskutera.
Äger du en speciell målning, kärt arvegods, vackert föremål, imponerande skulptur, läckert foto? Eller något som ingen tycker är speciellt utom du? Är det konst för dig?
Det som är konst för dig i ditt hem kan helt konkret och genom diskussion om konst bli en del av en utställning i galleri Elverket i april. Det kan vara dyrt eller billigt, äkta eller falskt, nytt eller gammalt, så länge någon i hemmet kallar det konst.
– Det handlar om att visa mångfaldiga perspektiv på konst, men framför allt handlar det om hur vi talar om konst, säger Borgström.
Finns det inte en risk för att endast konstintresserade kulturknuttar ställer upp?
– Ja, det blir en utmaning. Vi vill undvika att någon undrar "har jag rätt konst". Därför knackar vi dörr för att tala om det. Vi välkomnar även det som inte uppfattas som konventionell konst, säger Borgström.
- Arbetsnamn: Namnlös.
- Arbetsgrupp: Rickard Borgström, curator, Mikko Hynninen, konstnär och ljus- & ljuddesigner, Tanja Is bildkonstnär och Nayab Ikram fotostuderande.
- Aktivitet: Besök till privatpersoner i Ekenäs som äger konst och är villiga att visa den för publik, och utställning i galleri Elverket i Ekenäs i april.
- Tid: Rickard Borgström är gästande curator vid Pro Artibus nordiska residensprogram AiR under perioden augusti-september 2014 och januari-maj 2015.
- Kontaktuppgifter: Kolla in namnlos.tumblr.com, mejla dom.namnlosa@gmail.com eller ring under kontorstid 0465766785.
– Konst behöver inte vara en landskapsmålning. Det kan vara en sten man plockat med sig från stranden, säger Is.
Gränsfall och skiftande betydelser
Ja, vad är konst? Ett exempel som dyker upp under vår intervju är barnteckningar och -målningar. Barn producerar ofta, både hemma och i skolan, mer än man kan bevara; i varje fall mer än som ryms att pryda väggarna med.
I de flesta familjer slängs en del, en del sparas och någon bild hängs upp åtminstone för en tid. Har de då olika konstbetydelser beroende på vad man gör med dem? Borgström finner frågan intressant, som ett typexempel på vilka slags frågor projektet vill ventilera.
Ett annat är gråzonen mellan konst och inredningsföremål och designprylar.
– Sammanhanget som konsten ingår i inverkar på dess betydelse, säger Borgström.
"En allvarsam lek"
Om man gillar det man har ska man inte vara räddhågsen att ta kontakt. Men därmed inte sagt att alla har endast konst de tycker om och njuter av hemma. Vissa vill ha lite motstånd av ett verk i ställer för en vacker målning man tröttnar på inom två veckor.
Någon kanske har en tavla uppe av tradition; den kanske har gått i arv eller varit en personlig och viktig gåva.
– Vi är öppna för olika uttryck. Hurdan betydelse ger en ägaren av sin afrikanska mask eller modellfartyg i en flaska? Vem avgör att eller om det här är konst? Med allvarsam lek får olika synsätt komma fram i en konstkontext, säger Borgström och understryker att bejakande av mångfald ändå inte ska förväxlas med godtycklighet.
Konstens egenvärde
Han vill dels se närmare på vilka språk och perspektiv vi använder för att tala om konst i hemmet och på museet, och dels undersöka vilket inflytande konstobjekt har på oss och vår omgivning.
– När vi frågor oss vad konst är, så leder det till frågan om vad konst kan vara, säger Borgström.
Han vill utvidga och öppna för det offentliga samtalet kring konst, och undersöka relationen mellan offentlig och privat syn på konstens värde.
- Född: 1974.
- Bor: i Sibbo.
- Studier: Har studerat vid Konsthögskolan i Bergen, Dramatiska Institutet och Stockholms Universitet.
- Arbete: Har främst verkat i Norge de senaste åren, bl.a. vid Teaterhuset Avant Garden, Bastard- Internationella Scenkonstfestival, Lofoten Internationella Konstfestival, Stamsund Teaterfestival, Trondheim Konstmuseum och Norsk Kulturråd.
– Då man talar om konstens värde genom att lyfta fram hur den kan gynna turismen eller förbättra hälsan finns det en risk att man förlorar konstens egenvärde. Det här perspektivet har dominerat i många år. Mot den bakgrunden så kan det vara på plats att föra ett samtal kring konsten värde för oss, säger Borgström.