Foton försöker föreviga natur
Den japanska fotografen Nobuyuki Kobayashi skapar naturfotografier som binder samman motiv och arbetssätt.
Hans dedikation att skapa någonting bestående är inte att ta miste på. Det hållbara hantverket är avsett att hålla i över tusen år.
29 verk hänger på väggarna i galleri Zebra. Det är foton i platinatryck på ett speciellt Hosokawa-papper; ett specifikt japanskt washi-papper som han valt ut bland flera alternativ efter noga övervägande.
Han betonar naturens känslighet i bildernas tekniska genomförande. I sitt skapande ger han sig ut i natur intill bostadsområden för analogt fotograferande i långa sessioner.
- Konstform: Fotokonst.
- Utställningar: Nobuyuki Kobayashi - Portrait of Nature, Myriads of Gods, och Katja Juhola - Förlorat Ljus.
- Plats: Galleri Zebra, Centralgatan 90 (Fokushuset i Karis).
- Tid: Fram till 27.8. Öppet ti 11.15-17.30, ons. 10.15-17.30, to 11.15-17.30, fre. 10.15-16.30, lö 11-14.
De filmer han helst använder tillverkas inte längre. De finns att köpa, men tar snart slut. Parallellen till vad som finns kvar av naturen är slående. Om naturförstörelsen fortsätter kan vår vanliga miljö förloras.
Kobayashi vill få folk att stanna upp och tänka.
Mer än bara vacker
Bilderna av vacker natur är allt annat än godtyckliga i fråga om vinklar och motiv.
Konstnären sticker inte under stol med att betraktaren kanske inte skulle märka så stor skillnad av ett snabbare sätt att fotografera på en vacker plats i naturen med rätt ljus. Men för honom är det viktigt, för att fästa någonting emotionellt i bilderna.
Han talar om begreppet yubi som tar fasta på att naturen är mer än vacker; också bland annat vänlig eller mild ("gentle"). Det är detta han försöker fånga i sina verk.
En del av utställningens namn, en myriad av gudar, är en term som beskriver det gamla japanska sättet att möta och ta itu med naturen och livet. Termen kommer från tanken att gudar och gudinnor är både i allt och överallt.
Ett varmt kall i livet
Skillnaden mellan fotokonst och naturfotografering är en evig diskussion som här känns irrelevant. Genom verken och filmen som snurrar på i bombskyddet möter man en fotograf med yrkesfotografens tålmodighet, konstnärens lidelse och ekofilosofens övertygelse.
Han vill bevara det vackra så vackert som möjligt. Om världens gång fortsätter som nu är det snarast en tidsfråga innan naturen han fotograferat endast finns just på hans bilder.
Förlorat ljus i sin helhet
I galleriet visas även, i de bakre rummen, Katja Juholas serie Förlorat ljus. Den behandlar frågor om psykisk hälsa och består av fotografier från konstnärens resa till indiska Himalaya. De tolv bilderna kombineras med texter, till stor del skrivna av hennes syster men också sprungna ur diskussioner med folk inom psykvården.
Katja Juhola började jobba med detta projekt då hennes syster blev sjuk för drygt fyra år sedan. Serien har en gång tidigare ställts ut i Karis, då utspridd på olika håll i centrum. Nu kan man se den i helhet.
Kontraster och likheter stämmer till eftertanke. Ett exempel: En äldre dam med en flicka i en fattig del av Asien står för motivet på bilden och texten under börjar med orden “Jag behöver en människa. Varför finns det inga mormödrar inom hälsovården."