Dödsallvarliga killar
Dead Sirius 3000 är ett av banden som uppträder på Luova puu-festivalen i Sjundeå. För VN berättar sångaren och gitarristen Petteri Sariola om hur ett band föddes ur kaos – och varför finsk musik går hem i Japan.
I september 2011 åkte kompisarna Jukka Backlund, Petteri Sariola och Tapio Backlund till den finska utbygden, till en by vid namn Häijää.
Deras bas var en 200-årig stuga som låg djupt inne i skogen. Planen var att inmundiga extensiva doser skotsk single malt-whiskey och bada bastu.
Det gick inte alls som planerat.
Efter några dagar hade killarna skrivit tillräckligt många låtar för att fylla ett album. Och efter ytterligare några dagar hade de spelat in nästan allihop, i den unika atmosfären och superba akustiken i stugan.
Så föddes Dead Sirius 3000. Ett band som i dag hyllas i både Tyskland och Japan, och som kommer att kliva upp på scenen under Luova puu-festivalen i Sjundeå den 30 april.
Stora i Japan
– Plötsligt fanns bara känslan av ett band i luften, säger sångaren och gitarristen Petteri Sariola när han minns de där märkliga dagarna i stugan.
Resultatet blev debutplattan Get Sirius. Sariola beskriver den som en blandning av Foo Fighters raka rock och det experimentella soundet från band som Radiohead och Massive Attack, men med en tydlig nordisk twist.
Skivan fick nyligen en internationell release, men till en början släpptes den endast i Finland, Tyskland – och Japan.
Att finsk musik går hem i Japan är ingen ovanlighet. Varför tror du att det är så, Petteri Sariola?
– Bra fråga. Jag vet inte. En orsak kan vara att Tyskland och Japan hör till världens största marknader för musik. Det finns en stor publik, helt enkelt.
De har också en tydlig öppenhet inför skandinavisk kultur, säger han.
– Både Tyskland och Japan är också mångkulturella smältdeglar och det märks i att det vill absorbera olika kulturer. Att Japan avgudar finsk kultur är något som sträcker sig årtionden tillbaka, se bara på Mumin eller finsk design. Jag tror att det handlar om att de har ett liknande själsliv som oss.
Producent för Sunrise Avenue
Andra band som har slagit igenom i Japan är HIM och Sunrise Avenue – vars producent är ingen mindre än Dead Sirius 3000:s egen trummis och keyboardist Jukka Backlund.
– Jukka har producerat en märkbar del av den finländska musik som du har kunnat höra på radion under de senaste tio åren. Vi lever alla på vår musik. Jag har min solokarriär vid sidan om bandet, jag spelar akustisk gitarr och har turnerat i Japan, säger Sariola.
Singlarna The hole och I won't stop my dance från Dead Sirius 3000:s debutalbum har spelats på radiokanaler i Finland och Tyskland. För tillfället filar bandet på sin andra skiva. Sariola berättar att de har gjort några återbesök i stugan där allt började för att få den rätta känslan.
"Inget att skrynkla pannan över"
Och namnet? Dead Sirius 3000 är en liten ironisering över alla rockgrupper med så gravallvarliga namn att det blir komiskt.
Det handlar alltså inte om en död stjärna?
– Nej, man ska inte ta det för allvarligt. Namnet är bara en lek med ord som blir lite rolig på engelska. Det är inget att skrynkla pannan över – precis som livet i allmänhet.
Luova puu är en rusmedelsfri tillställning. Men trots att Dead Sirius 3000 föddes i ett alkoholdis ger Sariola inte mycket för rock'n roll-livet.
Han liknar sig hellre vid en bokförare.
– Jag har gjort musik i tio år och har under den tiden byggt upp en stark yrkesmässighet, som vilken murare eller bokförare som helst. Man måste sköta om sina saker. Om man börjar blanda in alltför mycket roligheter i arbetet slutar det inte bra.
Roligt tror han däremot att det kommer att bli i Sjundeå, även om platsen inte är bekant för honom till annat än namnet. Tror han.
– Jag minns ärligt talat inte om jag har uppträtt där tidigare. Jag tror inte det. Man reser runt så mycket i det här jobbet.