Traktens teaterproffs går samman
Nybildade Ekenäs stadsteater sätter ribban högt. Västnyland skall på sikt bli en fjärde betydande region på den finlandssvenska teaterkartan.
Än så länge rör det sig om en arbetsgrupp med Erik "Miki" Pöysti i spetsen, men en förening skall grundas för denna plattform för professionell scenkonst. Ekenäs stadsteater är kort och gott en grupp professionella teatermänniskor, bosatta i regionen, som går samman och gör teater.
– Det är överraskande många med teater som yrke som är bosatta i Västnyland, säger Pöysti som tog initiativ efter projektet och pjäsen Ragnarökaffären som sattes upp på Hangö teaterträff i somras.
Tre av dem som var med då kom överens om att det är dags att börja förverkliga en dröm som grott så länge. En första hjälp på vägen är att Konstsamfundet nu har beviljat teatergruppen ekonomiskt stöd.
– Vår strävan är att bygga upp någonting i egen regi. Förutsättningarna har ökat de senaste årtiondena, med Tryckeriteatern i Karis och Karelia i Ekenäs. Dessa fina scener är en grundförutsättning, säger Pöysti.
Debut med Enquists debut
Första produktionen blir Tribadernas natt, en pjäs av Per Olov Enquist som på ett dramatiskt sätt tar fasta på en episod i August Strindbergs liv.
Pöysti kommer själv att regissera pjäsen medan Petri "Peta" Horttana skall sköta scenografin. I rollerna kommer vi att se Sixten Lundberg, Tomas Lundin, Jonna Nyman och Tove Qvickström.
Pjäsen skall ha förhandspremiär på Karelia i maj, och egentlig premiär på Hangö teaterträff nästa sommar.
Men det tar inte slut där, en relativt lång spelperiod planeras och tanken med Ekenäs stadsteater är överlag att produktionerna skall visas på så många orter i Svenskfinland som möjligt.
– Det finns inte förutsättningar för att göra en professionell produktion av detta slag endast för hemmapubliken, kundunderlaget räcker inte till. Vi måste ut på turné, säger Pöysti.
Höga krav
Det förnäma och lite komiska namnet Ekenäs stadsteater kan förstås orsaka en del höjda ögonbryn. Pöysti skrattar förnöjt åt att ett så fint namn var ledigt i och med att Ekenäs stadsfullmäktige inte längre finns och således har förlorat även sitt öknamn.
Den framtida föreningens ambitioner är höga så till den grad att man börjar undra om detta kommer att vara huvudsyssla eller sidoprojekt för de inblandade. Pöysti konstaterar att det beror på finansieringen, men att aktiva teatermänniskor i vilket fall som helst har en tendens att ha flera bollar i luften samtidigt.
Han understryker att Ekenäs stadsteater gärna samarbetar med alla existerande strukturer, inklusive och amatörsektorn. En viss distinktion ingår ändå i själva konceptet.
– Det här är något som görs av yrkesmänniskor som försöker leva på sitt teateryrke, och kraven är därmed höga.