Lasse Garoff är kulturbyråkrat.

Restaurangbesöket

Vad gör man då man går på restaurang?

Jag fick anledning att reflektera kring den här frågan då jag hörde om den senaste trenden hos restaurangbesökare att utvärdera sin serveringspersonal med telefonappar som t.ex. Foursquare. Gästen kan kommentera servitörens kläder och tjänstvillighet i realtid, och kommentarerna blir offentliga och, som så mycket annat på nätet, är de outplånliga och kan ha oöverskådliga konsekvenser för de berörda.

Den här sortens delaktighet ligger väldigt mycket i tiden. Tidigare kunders kommentarer har potential att förbättra servicen, och för den potentiella gästen ligger det en trygghet i att kunna kolla upp hurdan servicen är på förhand. Men jag tycker inte att kommentering i realtid verkar som ett fungerande sätt att utvärdera service. Det är helt enkelt inte så som ett lyckat restaurangbesök går till. Jag kunde kalla det en antites, men då måste jag först förklara vad jag tänker mig att ett restaurangbesök är.

Restaurangbesöket är en känslig ritualiserad handling. Till exempel när gästen smakar på vinet innan det serveras är det ju formellt för att kolla att vinflaskan inte har farit illa i restaurangens förvaring. Däremot är det rätt sällan som gästen väljer att sända vinet tillbaka. Istället laddas vinsmakningen med symbolisk betydelse, och det är ytterst viktigt att man går igenom denna gest. Och det är just den här känsla av ritual som är kärnan av restaurangupplevelsen.

Etikett kan kritiseras för att vara en ren klassmarkör, för att skilja dem som kan reglerna (överklass) från dem som inte kan dem (underklass). Men då är det fråga om bristande värdskap – ett bra restaurangbesök får aldrig vara exkluderande. Lika gärna kan en måltid fungera som en värdefull invigning i en central kulturell akt, till exempel då gästen är i en främmande kultur där hen inte känner till reglerna.

Etikettreglerna fungerar som riktlinjer för hur varje moment i måltiden ska gå till, och i bästa fall är ett restaurangbesök ett enda friktionsfritt flöde. Gästen och serveringspersonalen går upp i ett avancerat rollspel där de inom ramen för ett komplext regelverk bemöter varandra med yttersta artighet.

Det är också därför som det är så viktigt för oss att gå på restaurang. Restaurangbesök har en enormt stor social betydelse, vare sig vi odlar romantiska relationer eller helt affärsmässiga. En bra middag kan mycket väl vara avgörande då man vill inleda ett förhållande eller en professionell överenskommelse.

Och framför allt får man aldrig tro att gästens roll kan vara passiv och utvärderande. Maten är kökets bedrift, men middagsritualen går inte att betygsätta på samma sätt. En lyckad middag är i högsta grad en gemensam ansträngning för personal och gäster, där det inte finns något utrymme för att till exempel sitta och pilla på sin telefon.