Karis-Billnäs gymnasium gick under jorden
Karis-Billnäs gymnasium har ett nytt, spännande projekt på gång. Projektet heter "Från gruva till produkt" och förenar fysik och kemi med biologi och geografi.
Projektet är unikt för KBG och början på något större och bredare. Projektet fortsätter kommande år, och flera skolor kommer att vara med.
Kåre Lundström, en av de tre lärare som är involverade i projektet, berättar att projektet startades för att höja statusen för naturvetenskaperna och för att väcka intresse hos oss studerande.
Syfte: höja nivån
Att intressera studerande har man lyckas med. Fjorton studerande är nu med i projektet, och med tanke på hur liten skola Karis-Billnäs gymnasium är, är det en relativt stor grupp. Även om ingen egentligen visste vad som väntade då det förra året var dags att välja kurser för detta läsår, valde ändå studerande från alla årskurser kursen "Från gruva till produkt".
– En annan orsak till att projektet påbörjades var att resultaten i de naturvetenskapliga ämnena inte är på den nivå som de borde vara, och det behövs någonting för lärarnas motivation också, säger Roger Nyström, en annan av lärarna som är med i projektet.
Rymdforskning ingår
Projektet är tudelat. Det består av en kurs och en resa. Under resan har ett besök till Kiruna gruvområde planerats, men även besök till rymdgymnasiet och en rymdforskningsstation är planerade.
Själva kursen har bestått av lektioner i gruvdrift, studiebesök och besök av utomstående experter. Under lektionerna har vi fått höra om alla aspekter inom gruvdriften. Lektionerna har varit varierande och har gett bred kunskap inom alla naturvetenskapliga områden.
– Det är viktigt med större helheter som blandar alla naturvetenskapliga ämnen, eftersom det behövs senare i arbetslivet, säger Kristiina Arhippainen, som också är en av lärarna i projektet.
Två gruvor
Under kursens gång har besök gjorts till Jussarö, Gruvön utanför Raseborgs kust, samt Tytyrigruvan i Lojo. Det erbjuder ett annorlunda sätt att lära sig på, ifall man faktiskt får åka till gruvan och se lite närmare på gruvdriften. Det kan bli tråkigt i längden om man bara sitter i ett klassrum och lyssnar på en lärare.
Vid studiebesöken har de studerande fått bekanta sig med gruvdriften. I Jussarö är själva gruvan förbjuden att besöka, men i Tytyri fick vi faktiskt åka ner i gruvmuseet. Det ger en realistisk bild av gruvdriften och arbetet under jord.
Projektet är ett pilotprojekt. I framtiden hoppas åtminstone Kåre Lundström att det skulle finnas nya teman, och resor som vidgar allas vyer.
Med tanke på att projektet är ett test har allt lyckas bra. Studiebesöken har varit intressanta och lärorika, lektionerna varierande och nyttiga, även om det inte är det roligaste att sitta i skolan ända till klockan fyra en tisdag eftermiddag, och gruvdriften har presenterats på ett realistiskt och intressant sätt.
Alla som är med i projektet kanske inte kommer att läsa mera naturvetenskaper efter gymnasiet, men ett litet frö av nyfikenhet och intresse är i alla fall sått.