Julklappen blev affärsidé
Har du någonsin tillverkat en så snygg julklapp att du tänkt: "Den här borde jag sälja"? Så gick det till när klädmärket Räkä föddes.
Räkä heter ett av de allra färskaste klädmärkena i Finland. Märket satsar på unik klädproduktion och varje plagg är numrerat. Siffrorna går från ett till hundra – tills vidare finns alltså bara hundra tröjor till salu, var och en prydligt numrerad på dragskon.
– Vi vill erbjuda ett alternativ till massproducerade kläder. Varje plagg är unikt, säger en av Räkäs skapare, Malin Beckman-Mattila.
Hon är produktdesigner och hennes man, Mikko Mattila driver ett företag som gör specialdesignade kläder för till exempel ishockeylag och företag.
Ett drömprojekt
Under många år levde paret på resande fot. Mikko Mattila spelade ishockey i flera olika länder, tills en knäskada satte stopp för karriären och paret återvände till Mikkos hemland Finland. Samtidigt började också idén om Räkä Clothing utkristalliseras.
– Klädmärket är vår bebis! Det var ett projekt som vi ofta drömde om medan vi reste runt, säger Malin Beckman-Mattila.
De beslöt sig för att testa sin idé inför julen. Halvt på skoj designade de en svart, slimmad huvtröja, exakt en sådan som de själva skulle vilja ha. Tröjorna delades ut som julklappar i vänkretsen och väckte sådan förtjusning att de bestämde sig för att sikta högre. Det blev starten för en tröjkollektion som nu säljs på Räkä Clothings webbsajt.
Att slå igenom som klädmärke är inte lätt. Konkurrensen är stenhård och det krävs mycket för att sticka ut. Någon budget för marknadsföring har småföretaget inte, så man sköter det mesta via sociala medier.
– Vi försöker kila in oss på en tuff marknad, men vi vågar tro på att folk uppskattar kläder med värderingar som kvalitet, småskalighet och transparens, säger Mikko Mattila.
Redan att designa tröjorna var en rätt lång process. Där Malin ville ta ut svängarna och visionera vilt, hoppade Mikko på bromsen.
– Jag är den kreativa av oss två, och Mikko den affärsmässiga. När mina idéer blir helt vilda och galna kommer han in och stoppar mig med: det ska ju gå att sälja också! Men slutresultatet är vi båda riktigt nöjda med. Huvtröjan är svart och gjord av bra material så att färgen håller. Modellen är slimmad och stilig, vi ville att den skulle bli så snygg att man kan ha den också vid festligare tillfällen, säger Malin Beckman-Mattila.
Räkä säljer också svarta mössor. I framtiden är det möjligt att utbudet utökas med till exempel T-tröjor eller andra huvtröjor, men Räkä håller fast vid att varje kollektion ska vara limited edition.
– Vi vill kunna garantera att du inte ser en massa andra likadana kläder när du går med en Räkä-tröja på stan, säger Mikko Mattila.
Och namnet Räkä – alltså snor – hur kom ni på det?
– Vi valde namnet Räkä för att det är kort, sticker ut och är lätt att minnas. Ä:et gör namnet exotiskt och internationellt.