• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    Nyheter
    Fler val
    Affärer
    Afrika
    Alkohol och narkotika
    Antarktis
    Arbete
    Arbetslöshet
    Arktis
    Asien
    Banker
    Barn
    Båtliv
    Befolkningen
    Börsen
    Bostäder
    Brandkår
    Brott & Olyckor
    Buss
    Byggverksamhet
    Centern
    Dagvård
    Danmark
    De gröna
    Ekonomi
    Energi
    Estland
    EU
    Europa
    Europeiska centralbanken
    Export
    Familj
    Färja
    Finansiellt
    Finland
    Finlandssvenskar
    Fiske
    Flygtrafik
    Fonder och stiftelser
    Förenta Nationerna
    Företag
    Försvaret
    Frankrike
    Fredsbevarande
    Globalisering
    Grundskolor
    Gymnasier
    Hälsa
    Handel
    Helsingfors
    Historia
    Högskolor
    Immigration
    Industri
    Informationsteknologi
    Island
    Jakt
    Jämlikhet
    Järnväg
    Kärnkraft
    KD
    Kina
    Kommunalt
    Konflikter
    Krig
    Kultur
    Kuriosa
    Lag och ordning
    Lån och räntor
    Landsbygden
    Lantbruk
    Livsmedel
    Löner och förmåner
    Massmedier
    Metro
    Miljö
    Minoriteter
    Missbruk
    Nato
    Natur
    Naturtillgångar
    Nordamerika
    Norden
    Norge
    Oceanien
    Pendlare
    Pensioner
    Polis
    Politik
    Priser
    Privatekonomi
    Räddningsväsendet
    Religion
    Restauranger
    Rymden
    Ryssland
    Samlingspartiet
    Sannfinländarna
    SDP
    Seniorer
    Sexualitet
    SFP
    Sjöbevakningen
    Sjöfart
    Sjukvård
    Skärgården
    Skatter
    Skogsbruk
    Skolor
    Sociala medier
    Språk
    Städer
    Storbritannien
    Strejker
    Svenskfinland
    Sverige
    Sydamerika
    Taxi
    Teknologi
    Terrorism
    Trafik och vägar
    Turism
    Tyskland
    Ungdom
    Uppfinningar
    USA
    Utbildning
    Utnämningar
    Väder
    Val
    Vänsterförbundet
    Världen
    Världshaven
    Varumärken
    Vetenskap
    Vindkraft
    Yrkesutbildning

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Bild
    /

    Ambassadören väljer helst två hjul av trä

    Kristoffer Nöjd
    Publicerad: 08.05.2015 12.13 • Uppdaterad: 08.05.2015 12.18

    Ämnesord

    • Finland
    • Helsingfors
    • Hälsa
    • Trafik & motor
    • trafik
    • cykel av trä
    • holländare
    • Ambassadör
    • Henk Swarttouw

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    I ambassadörskåren vänder Henk Swarttouw många huvuden när han anländer till möten med den holländska ambassadens officiella tranportmedel – en cykel av trä.

     – Det är inget problem för mig. Som holländare är jag mer eller mindre född på en cykel, säger ambassadör Henk Swarttouw.

    På gatan nedanför ambassadörens arbetsrum i Helsingfors står hans cykel parkerad. Det händer ofta att förbipasserande tar en bild på den. Det är inte vilken cykel som helst. På holländska ambassaden kör man med cyklar gjorda av trä. Två stycken finns till personalens förfogande.

    Cyklarna heter Bough Bikes. ”Bough” betyder ungefär tjock gren på engelska. Cyklarna som tillverkas i Staphorst nordost om Amsterdam är gjorda av fransk ek.

    För en Bough Bike får man betala 1 500 euro och uppåt. Man bestämmer själv i hurdant utförande man vill ha den. Den dyraste varianten har elmotor. Ambassadens cyklar har två växlar som slår in automatiskt beroende på motståndet.

    – Cykeln är ganska tung men tyngdpunkten ligger lågt så det är bekvämt att cykla, säger Swarttouw när han gör en demonstrationsrunda i Esplanadparken.

    Just då är det ingen som reagerar märkbart men normalt händer det rätt ofta.
    – Finländare är vanligtvis ganska tysta. Men när jag cyklar med den här kan jag bli tilltalad av vilt främmande personer.
     

    I nästan alla väder
    Henk Swarttouw har varit ambassadör i Finland i snart tre år. Hans residens är vid Brunnsparken och ambassaden i hörnet av Skillnadsgatan och Södra esplanaden. På Hollands ambassad i Helsingfors anser man att svarta representationsbilar är passé. Cyklar är dagens melodi.

    – Jag cyklar till och från jobbet, via bagaren ibland. Men också till möten i centrum, som till Utrikesministeriet, riksbanken och riksdagen. Förutom när det regnar eller slaskar. Snö är okej.
    Helsingfors har blivit en bättre cykelstad, cykelleden Banan i det gamla järnvägsschaktet är ett bra exempel. Men Swarttouw vet att många tycker att det är svårt att veta var man ska cykla. Speciellt i innerstaden finns många besvärliga ställen.

    – Ibland är cykelbanan på ena sidan och ibland på andra. Ibland ska man cykla på trottoaren och ibland på gatan. Det är otydligt. Men det är inte helt lätt att åtgärda i en gammal stadskärna.

    Swarttouw tycker ändå man kan skönja ett visst uppvaknande när det gäller cykelkultur överlag i Finland. Han nämner som exempel det faktum att cyklistaktivister i Helsingfors har börjat ordna det världsomfattande cykelevenemanget Critical mass och att staden anställt en cyklingskoordinator, Reetta Keisanen, som ska jobba för att cykelresornas andel i staden ska öka till 15 procent fram till år 2020.

    Inte bara sport eller nöje
    Men det finns mycket kvar att göra och där kan ambassaden hjälpa till. I samarbete med organisationen The Dutch Cycling Embassy ordnar man exempelvis Thinkbike-verkstäder där konsulter kallas in för att hjälpa städer i andra länder att tänka cykelvänligt när infrastruktur planeras.
    – I Holland finns både kunskap och erfarenhet som städer som bland annat Helsingfors, Tammerfors, Joensuu och Jyväskyla har dragit eller kommer att dra nytta av.
    Swarttouw tycker att det framför allt krävs en attitydförändring i Finland.

    – Cykling är inte enbart sport och nöje. Cykeln är ett ur miljösynpunkt hållbart fortskaffningsmedel.
    Nere på Skillnadsgatan står Bough Biken ordentligt fastlåst i cykelstället och väntar på att ambassadörens arbetsdag tar slut. Förutom att många fotograferar cykeln har den fått vara ganska i fred. Som vilket annat träföremål som helst präglas ytan av omständigheterna. Ändå tycker ambassadören att cykeln är relativt underhållsfri.

    – Den kräver ungefär samma underhåll som trädgårdsmöbler. Man måste olja den. Vanligtvis reparerar vi holländare våra cyklar själva. Men oljandet har vår vaktmästare faktiskt skött, säger ambassadör Swarttouw nästan en aning generat.

    Läs också

    8.5.2015Bilinvasion och oljekris satte Holland på cykel

    Nyhetspulsen

    2.2.2016 19.52 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Arbete var i fokus då Svenska riksdagsgruppen besökte flyktingförläggningen i Evitskog.
    2.2.2016 21.29 2.2.2016
    84 mål när Hicken förlorade
    » Hangölaget HC HIK och Dicken Akademi bjöd på en minst sagt udda division 1-match i handboll. Gästand...
    2.2.2016 18.42 2.2.2016
    Livehandboll: BK-46–Dicken
    » BK-46 får besök av serieledande Dicken. Matchen direktsänds här med start klockan 19.
    2.2.2016 13.28 2.2.2016
    Hangö stad låter bolag sköta indrivning
    » Hangö stad börjar samarbeta med OK Indrivning. Utlokaliseringen ska frigöra resurser och göra indriv...
    2.2.2016 21.36 2.2.2016
    Fagerström på väg till Tyskland
    » Karisklubben BK:s superlöfte Tobias Fagerström kan vara på väg att ta ett av de största stegen en vä...
    2.2.2016 09.26 2.2.2016
    Raseborg tjänar miljoner på nationalparken
    » Nationalparkerna i Finland drar in miljoner till närområdena. Ekenäs skärgårds nationalpark drog för...
    2.2.2016 16.06 2.2.2016
    Ingå planerar för Finland 100
    » Nu är det dags att tänka på sommarens evenemang och på firandet av Finlands 100-års dag.
    2.2.2016 08.35 2.2.2016
    Olagligt förbjuda mobilen?
    » Lågstadieeleverna i Sjundeå får inte använda mobiltelefonen på rasterna. Nu föreslås en ändring efte...
    2.2.2016 08.38 2.2.2016
    Kommuner vill inte ha mobilstrategi
    » I de flesta kommuner i trakten finns inga gemensamma regelverk kring elevers användning av mobiltele...
    1.2.2016 19.19 1.2.2016
    Ministeriet backar om tågtrafiken
    » Kommunikationsministeriet har ångrat sitt beslut om att sluta köpa tågtrafik av VR.

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822