Ambassadören väljer helst två hjul av trä
I ambassadörskåren vänder Henk Swarttouw många huvuden när han anländer till möten med den holländska ambassadens officiella tranportmedel – en cykel av trä.
– Det är inget problem för mig. Som holländare är jag mer eller mindre född på en cykel, säger ambassadör Henk Swarttouw.
På gatan nedanför ambassadörens arbetsrum i Helsingfors står hans cykel parkerad. Det händer ofta att förbipasserande tar en bild på den. Det är inte vilken cykel som helst. På holländska ambassaden kör man med cyklar gjorda av trä. Två stycken finns till personalens förfogande.
Cyklarna heter Bough Bikes. ”Bough” betyder ungefär tjock gren på engelska. Cyklarna som tillverkas i Staphorst nordost om Amsterdam är gjorda av fransk ek.
För en Bough Bike får man betala 1 500 euro och uppåt. Man bestämmer själv i hurdant utförande man vill ha den. Den dyraste varianten har elmotor. Ambassadens cyklar har två växlar som slår in automatiskt beroende på motståndet.
– Cykeln är ganska tung men tyngdpunkten ligger lågt så det är bekvämt att cykla, säger Swarttouw när han gör en demonstrationsrunda i Esplanadparken.
Just då är det ingen som reagerar märkbart men normalt händer det rätt ofta.
– Finländare är vanligtvis ganska tysta. Men när jag cyklar med den här kan jag bli tilltalad av vilt främmande personer.
I nästan alla väder
Henk Swarttouw har varit ambassadör i Finland i snart tre år. Hans residens är vid Brunnsparken och ambassaden i hörnet av Skillnadsgatan och Södra esplanaden. På Hollands ambassad i Helsingfors anser man att svarta representationsbilar är passé. Cyklar är dagens melodi.
– Jag cyklar till och från jobbet, via bagaren ibland. Men också till möten i centrum, som till Utrikesministeriet, riksbanken och riksdagen. Förutom när det regnar eller slaskar. Snö är okej.
Helsingfors har blivit en bättre cykelstad, cykelleden Banan i det gamla järnvägsschaktet är ett bra exempel. Men Swarttouw vet att många tycker att det är svårt att veta var man ska cykla. Speciellt i innerstaden finns många besvärliga ställen.
– Ibland är cykelbanan på ena sidan och ibland på andra. Ibland ska man cykla på trottoaren och ibland på gatan. Det är otydligt. Men det är inte helt lätt att åtgärda i en gammal stadskärna.
Swarttouw tycker ändå man kan skönja ett visst uppvaknande när det gäller cykelkultur överlag i Finland. Han nämner som exempel det faktum att cyklistaktivister i Helsingfors har börjat ordna det världsomfattande cykelevenemanget Critical mass och att staden anställt en cyklingskoordinator, Reetta Keisanen, som ska jobba för att cykelresornas andel i staden ska öka till 15 procent fram till år 2020.
Inte bara sport eller nöje
Men det finns mycket kvar att göra och där kan ambassaden hjälpa till. I samarbete med organisationen The Dutch Cycling Embassy ordnar man exempelvis Thinkbike-verkstäder där konsulter kallas in för att hjälpa städer i andra länder att tänka cykelvänligt när infrastruktur planeras.
– I Holland finns både kunskap och erfarenhet som städer som bland annat Helsingfors, Tammerfors, Joensuu och Jyväskyla har dragit eller kommer att dra nytta av.
Swarttouw tycker att det framför allt krävs en attitydförändring i Finland.
– Cykling är inte enbart sport och nöje. Cykeln är ett ur miljösynpunkt hållbart fortskaffningsmedel.
Nere på Skillnadsgatan står Bough Biken ordentligt fastlåst i cykelstället och väntar på att ambassadörens arbetsdag tar slut. Förutom att många fotograferar cykeln har den fått vara ganska i fred. Som vilket annat träföremål som helst präglas ytan av omständigheterna. Ändå tycker ambassadören att cykeln är relativt underhållsfri.
– Den kräver ungefär samma underhåll som trädgårdsmöbler. Man måste olja den. Vanligtvis reparerar vi holländare våra cyklar själva. Men oljandet har vår vaktmästare faktiskt skött, säger ambassadör Swarttouw nästan en aning generat.