Bilinvasion och oljekris satte Holland på cykel
Det är klart det är kul att cykla i ett land som är platt, tätt befolkat och avstånden är korta. Men det förklarar inte allt om Hollands väg till cykeletta.
Holland har flest cyklister i världen och sägs vara det säkraste landet att cykla i tack vare den utvecklade infrastrukturen.
– I dag cyklar lika många holländare som på 1920-talet, säger ambassadör Henk Swarttouw.
Men tiden efter andra världskriget var den holländska cykelkulturens svarta år.
Återuppbyggnaden av landet ledde till en allt rikare befolkning. Från slutet av 1950-talet ökade bilismen explosionsartat på bekostnad av gammal infrastruktur, även cykelvägar.
Proteststorm
Kollisionen mellan bilismen och cyklismen var förödande. År 1971 förolyckades 3 300 personer i trafiken. Över 400 av dessa var barn.
– Detta ledde till protester med det krassa budskapet "Stoppa barnamorden!", säger Swarttouw.
Ungefär samtidigt, i samband med den första oljekrisen 1973, gick myndigheterna ut med en uppmaning till medborgarna att de måste ändra sina vanor. Initiativ som främjade cyklismen passade perfekt i detta sammanhang. I mitten av 1970-talet började man experimentera med statligt finansierade kompletta och trygga cykelleder. I bland annat Haag där detta genomfördes, ökade cyklingen på de nya lederna med till och med 60 procent på några år. Det här betraktas som starten på Hollands moderna cykelpolitik.
Större än folket
I dag finns 16 miljoner invånare i Holland och uppskattningsvis 20 miljoner cyklar. Det har de facto lett till både trafikstockningar och brist på cykelparkering. Att cyklarna är så många beror delvis på att cyklandet främjas på så många fronter. På flera arbetsplatser erbjuder man cyklar till sina anställda. Man kan till och med få skattelättnader om man cyklar till jobbet.
– Det finns också möjlighet att abonnera allmänna cyklar som man kan plocka upp på ett ställe och återlämna på ett annat, säger Swarttouw som anlitat denna tjänst.