Designer tar sikte på Saudiarabien
Hon ogillade de lösa kläder i dova färger som hennes mamma bar, och började designa ett feminint muslimskt mode. Iman Aldebe tar plats på en växande marknad och hennes kläder säljs i Stockholm, Paris, Dubai och i höst i Riyadh. Men hon har också hotats – av både muslimer och svenska nationalister.
Stockholm
Iman Aldebe ropar till. På sin mobil ser hon att nyhetskanalen al-Jazira med över 100 miljoner tittare och besökare vill intervjua henne.
Det är mycket nu. Modedesignern har precis visat upp delar av sin nya haute couture-kollektion som ska presenteras i Dubai och Riyadh i höst. Ett företags beställning på muslimska arbetskläder väntar och i Paris går huvudbonaderna åt.
Ateljén i centrala Stockholm renoveras så vi träffas hemma hos henne i Solna. På bordet ligger turbaner, enkla av trikå och strassbeklädda sydda i glansigt tyg.
– I Sverige säger man skala av, utomlands säger man mera, mera.
Muslimskt mode har blivit en global industri och man talar om en marknad på andra plats efter USA:s.
– Det är inte lika svårt längre men det har varit kämpigt. Jag var tvungen att ändra ett tankemönster,säger Iman Aldebe, som har sina familjerötter i Jordanien.
Nekades jobb
Iman Aldebe var bara 6 år gammal när hon deklarerade att hon inte gillar föräldragenerationens säckiga kläder.
Efter gymnasiet ville hon hålla ett sabbatsår men det visade sig vara svårt att få jobb. En affär sökte folk men när hon gick in med slöja fick hon höra att platsen var besatt. När en kompis utan slöja frågade strax därefter skulle hon ha fått börja genast.
Aldebe började studera och sydde vid sidan om kläder till bekanta.
– Tidigare hade de använt mammakläder eller kläder för stora kvinnor.
Hon fick arbete i en klädaffär och när hon stajlade sin slöja till en turban kunde kunder köa till henne i kassan bara för att få säga hur snygg den var. Många frågade hur hon vek den och det var då hon bestämde sig för att börja designa och sy färdiga turbaner i stället, det som hon är mest känd för.
Det här var i början av 2000-talet.
Estetiskt markerar hennes plagg det feminina. Huvudbonaderna är ofta utsmyckade och kläderna är skurna så att midjan syns. Det ska vara snyggt, helt enkelt.
Men bakom moderniseringen finns också en vilja att åstadkomma förändring.
– Jag säger inte att kvinnor ska ha slöja men jag vill hjälpa kvinnor i slöja att få ett jobb.
Där kan turbanen vara en bra lösning, men hon har också fått kritik för den. Alla tycker inte att det är lämpligt att visa halsen.
– Men om man tar på sig en vanlig slöja får man tio gånger mer uppmärksamhet, säger hon och berättar om tider då slöja kunde leda till knuffar och glåpord i tunnelbanan.
Med kläderna som lockar både muslimer och icke-muslimer suddas dessutom gränserna ut och de religiösa symbolerna blir mindre laddade. I Europa är största delen av kunderna inte muslimer, medan de i Dubai är det.
Sverige litet
Iman Aldebe har till och med hotats för sina åsikter och skapelser och hon har upplevt att hon befinner sig mitt emellan två poler. Halvvägs kan också betyda i korselden.
Det finns muslimer som säger att hon går för långt, även om hon betonar att hon följer de religiösa koderna vilket betyder att annat än händer och ansikte är täckt. Sedan finns trollen där, de extrema nationalisterna som utpekar henne som terrorist eller som en som vill islamisera Sverige.
– De är så rädda för att en person i slöja ska arbeta. Gör de inte det beskylls de för att belasta systemet. Men är det inte bättre att kvinnorna jobbar och inte belastar systemet även om de bär slöja?
Hon planerar och syr nämligen också slöjor. Riktigt känd blev hon i Sverige när hon för två år sedan på uppdrag av polisen designade den första polisslöjan till uniformen. Senare har sjukvård och apotek beställt dräkter av henne.
Men nu är haute couture-kollektionen under arbete. Den gör hon på uppdrag av ett företag i Förenade Arabemiraten och hon har fått fria händer att förnya modet. Till en början kändes det hisnande, för speciellt männens kläder har ingen rört på länge, men hon medger att hon också triggas av att utmana.
Aldebe visar bilder på traditionella plagg i länderna vid Persiska viken hopsydda med vita T-tröjor. Både män och kvinnor ska bära vitt, även om färgen traditionellt är männens, medan svart är kvinnornas.
– Jag vill öka jämställdheten.
Hon säger att hon har märkt att också de som till en början blir provocerade efter ett tag kan köpa hennes produkter. I Sverige är marknaden ändå liten, säger hon, och längtar efter en så etablerad muslimsk modescen som den i till exempel London. Därför räknar hon med en flytt utomlands, men vart är ännu inte klart.