Alla mc-nyanser hittas på mässan
På motorcykelmässan i Helsingfors möts ytterligheterna, från sportmaskiner som kan kopplas till smarttelefoner och skotrar som verkar ha rullat ut ur en tidsmaskin, till hembyggen med delar som hittats på garagegolvet.
Mässan återspeglar hobbyn. Få är fackbundna.
– Många av oss kör också med nya motorcyklar, säger Matti Herlevi, som står vid veteranmotorcykelklubbens avdelning.
Klubben fyller 40, har 7 500 medlemmar, och mår riktigt bra, säger Herlevi.
– De flesta har grått skägg och grått hår, men så finns det ju också de som är yngre, som Roger här.
Sibbobon Roger Olenius, som har en CZ från 1952 där hemma, har tillsammans med Herlevi och Kalevi Helenius gjort i ordning klubbens mässavdelning. Årets tema är brittiska trettiotalsmotorcyklar, bland dem en BSA från 1932.
– Det finns två kvar i hela världen av den här modellen. Den andra är i Australien, säger Herlevi.
Bara några steg från veteranhojarna hittas många nya så kallade retromodeller, och gränsen för "ny" och "gammal" är suddig. Peugeots Django-skoter kunde ha varit ny på sjuttiotalet, och Ducatis scrambler har också lånat former från tidigare årtionden.
Toppnamn på endurobanan
De besökare som är mer intresserad av fartfyllda gatuhojar lockas säkert av Yamahas YZF-R1 och Kawasakis Ninja H2. De och vissa andra av maskinerna kan sägas vara så nära en Moto GP-maskin man kan komma.
På mässan finns också hojar som lockar med andra attribut. Aprilia har modeller som med hjälp av en app kan kommunicera med en smarttelefon. Telefonen blir en kördator som registrerar data samt erbjuder praktisk nytta på vägen. När tanken börjar bli tom, berättar mobilen var närmaste bensinstationer finns.
I grannhallen finns banan för Superenduro-deltävlingarna som körs under mc-mässan. Superenduro kan, förenklat sett, kallas en kombination av motocross och trial. Här finns gruskullar för höga hopp men också kabelrullar och stenbumlingar som kräver mer precision än fart.
Det finns också en finländsk toppförare med på banan. Matti Seistola, enduroförare på VM-nivå, utmanar världsstjärnorna, bland dem polacken Tadeusz "Taddy" Błażusiak.
Lekfulla detaljer
Petrol Circus-avdelningen för modifierade motorcyklar och hembyggen har vuxit kraftigt. Återvinning är ett bärande element, som i Kyrkslättbon Lasse Lembergs Harley-Davidson.
– Jag hade en Hercules-moped som ung i Tyskland, därför valde jag en sådan bensintank. Baklyktan är från handtaget till en bastuugn.
Gammalt och nytt blandas fördomsfritt. Henri Ikolas kaffebruna Kawasakis bensinkran är utskriven med 3D-printer i rostfritt stål. Färgvalet kom sig av att Ikola, då han köpte hojen, arbetade på en verkstad som hade en kaffemaskin med samma färg.
Hyvingebon Teemu Eräpolkus mc är ett annat exempel på lekfull återvinning. Hondan kostade 400 euro och skulle slaktas för delar, men blev en jordbaneracer. En sidokåpa är ersatt med en träbit, med texten "budgetbillet" – en lekfull anspelning på specialdelar som fräses ur aluminium. Valet av teknik är inte det viktiga, utan att du gör något som är ditt eget, säger Eräpolku.
– Jag har använt vinkelkap, borrmaskin och pensel. Alla motorcyklar är olika, precis som ägarna.