Förstärkt verklighet väcker museet till liv
Året är 1855. Jag anländer från landsbygden till Åbo för att föra brudslöjan åt min kusin kvällen före bröllopet, men stöter på problem. Vigselringen är stulen och jag får i uppdrag att lösa mysteriet. Som tur är kommer Klosterbackens invånare till min hjälp, från barn till åldringar.
Så här inleds det virtuella äventyr man kan spela igenom på Åbo Hantverksmuseum. Pekdatorspelet tar spelaren på ett äventyr runt museet där man får diskutera med virtuella karaktärer. Tanken är att lära ut hur livet i Åbo såg ut i mitten av 1800-talet.
– Historiska fakta lärs ut via fiktion. Händelserna kunde ändå vara sanna och kostymerna och föremålen karaktärerna bär är autentiska, säger historieforskare Lauri Viinikkala, som varit med i initiativet.
Hantverksmuseets spel är ännu på försöksstadiet men initiativet Futuristic history vid Åbo Universitet ska ge en språngbräda för nya museitjänster som använder sig av teknologi. Initiativet är finansierat av Tekes och lett av Forskare Teijo Lehtonen. Han säger att målet också är att sänka tröskeln att grabba tag i elektroniska apparater på museer.
– Användargränssnittet har vi försökt göra så intuitivt som möjligt. När besökare har fått en kort guidning har de varit ivriga att prova, säger Lehtonen.
Nya möjligheter
Att utnyttja ny teknik öppnar nya möjligheter att presentera historiskt innehåll. Till exempel har Hantverksmuseet försökt hålla miljön i så ursprungligt skick som möjligt. Därför finns ingen skyltning.
– Spelen kan visa saker man inte annars kunde. Besökarna söker allt mer individuella upplevelser, så rundvandringarna måste skräddarsys allt mer. Det här kan teknologin också lösa, säger Lehtonen.
I Finland har museerna varit långsamma att ta till sig ny teknologi, men speciellt i USA har museum med stora budgeter använt sig av den.
– Förstärkt verklighet utvecklades först i armén, men efter det var det museer som använde sig av den. Museer kunde vara föregångare här också.