Chefen blir knegare
Efter en nästan trettio år lång bana på Yle, de senaste fem åren som musikchef på Radio Vega, tar Kjell Ekholm steget tillbaka till verkstadsgolvet. Efter nyår börjar han göra musikprogram för kanalen.
Det är med stor entusiasm som Kjell Ekholm sätter sig bakom mikrofonen och börjar göra musikprogram för Radio Vega.
– Nu ska jag börja göra sådant som jag inte har sysslat med på tjugo år. Det blir en rolig utmaning och ett rollbyte som jag väntar på, säger han.
Orsaken är att svenska Yle står inför en organisationsreform. Hittills har de två kanalerna Vega och X3M haft varsin musikchef, efter årsskiftet bär en chef ansvaret för musikutbudet i bägge två.
– Jag var med om att starta upp X3M-kanalen 1997, det var en stor utmaning att skapa den nya profilen som riktade sig till åldersgruppen under 35 år. När man nu omorganiserar är det bättre att yngre förmågor axlar ansvaret.
En påminnelse om hurdana program Kjell Ekholm gör får tv-tittarna strax före jul då Yle Fem repriserar två avsnitt av en serie som sändes för tjugo år sedan. Det ena handlar om Hurriganes och det andra om Abba. Programserien valdes av tidningen Katso till Yles bästa musikprogram 1994 och Helsingin Sanomats kritiker lovordade avsnittet om Hurriganes som den bästa dokumentären om bandet.
Då Hurriganes vann tävlingen European Pop Jury den 20 december 1984 var det en historisk händelse för finländsk rockmusik och en bedrift som var helt enastående. Nu sänds reprisen av Hurriganes-avsnittet en dag före 40-årsdagen av tävlingen den 19.12 och Abba står i tur 22.12.
Gäller att kompromissa
Kjell Ekholm har burit ansvaret för valet av musik till flödesprogrammen på Vega – det är 70–80 procent av all den musik som spelas i kanalen. Återstoden är den musik som spelas i de omkring tjugo olika musikprogrammen, allt från Vega Visor till Fonden, där redaktörerna själva väljer musiken.
Varje dag spelas 70–80 låtar i flödesprogrammen och av dem är 40–50 procent på svenska.
– Om det är någon kanal som ska spela musik på svenska så är det Vega. Svenska dagen i november uppmärksammade vi med att till hundra procent bjuda på musik på svenska, säger Kjell Ekholm.
De olika musikstilarna är utportionerade under dagen och att mixa ihop en blandning som tilltalar alla lyssnare innebär alltid kompromisser. Genrer som inte alls hör hemma i flödesradion är den hårdaste metallrocken och klassisk musik.
– Jag tycker att vi har lyckats rätt hyggligt i musikvalet, men det finns alltid någon som är missnöjd. Morgnarna är särskilt känsliga, vissa lyssnare verkar ha en krävande startbana. Finns där en stenbumling i form av en felvald låt så vill planet inte alls lätta.
Till Kjell Ekholms stil har alltid hört att diskutera med lyssnarna och han tycker att många blir mera förståelsefulla då de får samtala med en ansvarig.
Stjärnskott
Det kommer ju hela tiden ut ny musik och det betyder att spellistorna uppdateras varje vecka. På Yle är det Hans-Åke Manelius som kollar in nyheter på den finlandssvenska musikarenan medan Kjell Ekholm lyssnar på nya låtar på Sveriges Radios kanaler. Ur detta utbud sovrar de två fram åtta låtar, av vilka radions musikråd väljer ut fyra, som kommer in på spellistan.
Då och då dyker det upp stjärnskott – låtar som går rakt in i hjärtat på den stora publiken. Ett sådant är den österbottniska humorgruppen Kaj, som sjunger "Jåo nåo e ja jåo YOLO ja nåo" och "Bodil tvista med beinprotes" på dialekt.
– Det är något speciellt med den österbottniska humorn, den slår igenom i hela Svenskfinland fast vi i södra Finland inte ens förstår alla ord, som de sjunger. Men glad blir man när man hör dem.
Gitarr på postorder
Musiken har varit starkt sammanflätad med Kjell Ekholm hela livet och den har funnits med som ett smalare eller bredare parallellspår till jobbet på Yle.
Sin första gitarr köpte han på postorder från Anttila för 50 mark och löste ut den på posten i Bromarv.
– Jag visste inte ens hur den skulle stämmas, men så tog jag fram ett pianodragspel som jag hade fått och med hjälp av det fick jag fram rätt ljud på strängarna.
I tonåren åkte han till Åbo för att köpa sin första elgitarr, kompisen inhandlade en basgitarr och det blev till och med någon spelning på Hembygdens väl i Bromarv.
Det första bandet fick namnet Basement Band för att träningarna hölls i källaren till Björn Åkerbergs hem i Ekenäs.
– Det är otroligt att föräldrarna orkade stå ut med oss tonårskillar och vår skrammelorkester.
Litet senare blev Uncan ett tillhåll för banden i staden, förutom Basement Band var det Mount Everest, Ben Marlenes French Kiss och Niklas Rosströms Plastic som samlades i den nedslitna byggnaden med kakelugnseldning. Det var under den här tiden som gitarristen blev basist.
– Basement Band skulle ut på en spelning men den dåvarande basisten blev sittande på Grillen. Flickvännen hade gjort slut och han deppade. Jag fick ta hand om basgitarren för att jag kunde spela gitarr.
Modet svek
Guldåldern i basisten Kjell Ekholms karriär var kapitlet med Paul Oxley's Unit i början av 1980-talet med tre inspelade skivor, som tillsammans sålde över 100 000, och spelningar för fulla hus omkring i landet. Som mest spelade de på 35 scener på 33 dagar.
I år har Kjell Ekholm igen greppat basgitarren både i studiomiljö och inför publik. Efter 17 år har Paul Oxley's spelat in albumet Black Gold, som lanseras nästa år. Singeln Eyes Open har redan släppts och klättrar uppåt på topplistorna.
En annan höjdpunkt var gästspelen i Abbas legendariska studio i Stockholm och Abbey Road i London, där Beatles spelade in sina låtar. Kjell Ekholm kompade när kompisen från ungdomsåren, Henrik Bäckström, förverkligade sin dröm och spelade in plattan Randomiza.
Efteråt satt tre killar från Ekenäs och ägaren till Abbastudion med fru i hotellbaren när Agneta Fältskog plötsligt slog sig ner vid bordet – hon är god vän med studioägarens fru.
– Hon var i London för att lansera sin nya platta. Vi pratade i en timme och hon verkade mycket sympatisk. Jag hade lust att fråga om hon skulle komma med Kjell-ÅkeZ och uppträda på Stallkrogen i Bromarv med oss, men modet räckte inte till.
- Engelska The Clash uppträdde på Ruisrock 1979. Den energi som bandet hade på scenen var obeskrivlig.
- Jag och Uffe Enberg låg på golvet i MTV:s studio med hörlurarna på och lyssnade då Anders Eljas spelade flygel när vi spelade in Spanish Bars i januari 1981. Vi bokstavligen lättade från golvet.
- Vi mixade Paul Oxley's Units första skiva i Stockholm. Bruce Springsteen var artist på samma skivbolag och vi fick fribiljetter till hans konsert den 7 maj 1981. Den var en rockens högmässa, närapå en religiös upplevelse.
- En lokal solist med något speciellt i rösten är Gigi Sannholm. Hon kan tolka vilken låt som helst och göra den till sin egen.
- Att höra Eurovisionssignaturen Te Deum av Charpentier i Hartwall Arenan 12 maj 2007. Arbetet med ESC 2007 i Helsingfors var då fullbordat.