Kriget flög in på husknuten
Klockan 8.23 en oktobermorgon 1941 bryts tystnaden på Sommarö av en sovjetisk nödandning. Tioåriga Karl-Einar Damén får uppleva kriget på nära håll.
– Vi satt vid kaffebordet när vi hörde flyget. Pappa sade att nu börjar det skjutas och att vi pojkar skulle fara in i kammaren. Så dunsade det till, säger Karl-Einar Damén, i dag 83 år och fortfarande Sommaröbo.
År 1941 får Sommaröborna titt som tätt följa med flygplan som flyger till och från utarrenderade Hangöudd och det sovjetiska flygfältet i Täktom. Men den 4 oktober 1941 kommer kriget ännu närmare då löjtnanten Georgij Dobrjak tvingas nödlanda på fältet framför familjen Daméns hus. Karl-Einar och hans två år yngre bror Kurt finner sig plötsligt mitt i kriget.
– En stund senare kommer ryssen ut ur planet med pistolen i handen, minns Damén.
Jakt genom skogen
En timme senare anländer finska soldater till fältet. Ryssen flyr upp i skogen och gömmer sig bakom en sten. Den finländska patrullen följer efter.
Snart urartar försöket att tillfångata piloten. Karl-Einar minns dramat som han och brodern bevittnade på avstånd med stor nyfikenhet.
– En av soldaterna, en pojke från Ingå hoppar upp på stenen och blir skjuten i benet.
Jakten fortsätter genom skog och träsk men till slut blir den sovjetiska piloten skjuten av den finländska patrullen. Den döda ryssen lämnas i en lada och begravs några dagar senare, enligt Damén till och med av en lokal pastor.
Den biten överraskar flyghistorikern Carl-Fredrik Geust som flera gånger kommit i kontakt med Dobrjaks öde.
– Det är fascinerande att man högaktade fienden så.
Faktum är att det ännu i dag finns tydliga spår av graven. Frågan är om Dobrjak fortfarande ligger i graven eller om han är flyttad.
– Det är möjligt att man har flyttat lämningarna till den ryska hjältegravgården i Hangö, säger Geust.
Tillbaka i tjänst
För Damén lever minnena kvar fortfarande och överensstämmer väl med krigsdagboken från oktobermorgonen 1941.
– Visst var det spännande. Det kom plan förbi dagligen. Man tänkte att också det här skulle flyga vidare men det gjorde det inte.
Löjtnant Dobrjaks plan, ett Polikarpov I-153, på grund av sitt utseende kallat "Tjajka" eller "Måsen", var troligtvis på väg till Hangö från Ösel i Estland.
Efter nödlandningen tog finska flygvapnet över planet. Det plockades isär och transporterades med häst till bryggan på Sommarö och vidare till Ekenäs och statens flygplansfabrik i Tammerfors. På Sommarö fick familjen Daméns häst hjälpa till.
– Åt oss sade de att i morgon skjuter vi ryssen med det. Det var bara ett kulhål i bränsletanken, säger Damén.
Enligt Geust blev planet ändå inte reparerat så snabbt som man trodde. Först den 23 juli 1942 togs planet i bruk av flygvapnet och redan den 8 januari 1943 störtade det efter motorstörningar vid Tiurinsaari i östra Finska viken och piloten omkom.
Som förut
Ännu i dag kan man lätt sätta sig in i det som utspelade sig på Sommarö i oktober 1941. Åkern och platsen där planet störtade finns kvar orörda. Dessutom är både den stuga och lada som syns på försvarets bilder från 1941 nästintill oförändrade. Knappa två kilometer bort ligger också den lada där ryssen, efter att ha blivit skjuten, lämnades i väntan på begravning.
Enligt krigsdagboken innehöll planet inte några värdefulla eller viktiga föremål vilket även Karl-Einar kan intyga.
– Vi försökte få bensin till båten ur tanken men det kom ju bara en deciliter.
Kulhålet som upptäcktes senare förklarade saken. Däremot kom Karl-Einar och brodern över någon form av uppiggande färdkost som piloter ofta hade med sig. Efter det lär pojkarna inte ha sovit på en tid.
- VN har även tidigare skrivit om sovjetiska flygare som stupat på finsk mark
- 2011 besökte VN Älgö och Byxholmen där två sovjetiska soldater troligtvis begravts.
- Tidigare samma år ingick även ett reportage om en sovjetisk soldat som begravts på Odensö.
- Det reportaget fick en fortsättning i fjol då anhöriga till den gravlagda piloten Nikolaj Jekusjev besökte platsen 72 år senare.