Pojo hade fem stationer
I dag stannar inga tåg i Pojo. Många vet inte heller om att Pojo för till exempel 50 år sedan hade fem tågstationer. – Vi tog tåget in till Karis, minns Viola Fischer.
Viola Fischer hör till de Pojobor som i sin ungdom åkt tåg från Pojo till Karis-Billnäs samskola.
Hon steg på vid Skuru station, men det gick också att stiga på vid hållpunkten i Fiskars eller vid stationerna i Billnäs eller Skogböle.
De fanns vid Karis-Åbo-banan, som det äldsta avsnittet av kustbanan kallades. Järnvägen böljade till en början fram längs Svartå ådal men rätades senare ut och fick en rakare sträckning. Det nya spåret mellan Karis och Skuru blev klart 1991.
Den femte stationen på Pojo kommuns område fanns i Eckerötrakten och hette Raseborg. Den fanns inte vid kustbanan utan vid Hangö-Hyvingebanan, som byggdes redan 1873.
Raseborg hade en fin liten stationsbyggnad i nationalromantisk stil. Redan 1957 blev stationen obemannad. Numera är den riven.
Banvallen kvar
Den gamla banvallen efter Karis-Åbo-banans ursprungliga sträckning kan fortfarande iakttas i terrängen i Pojo, till exempel i Billnäs.
Bland annat museiverket förespråkade att banvallen skulle göras till en gång- och cykelbana, men idén förverkligades aldrig.
Banavsnittet Karis-Åbo blev klart 1899. Då hade ryska kejsaren fastställt sträckningen, som det förts en dragkamp om.
Inflytelserika personer både i Svartå och i Ekenäs pläderade för en annan sträckning än Karis-Pojo-Salo-Åbo, men bruksherrarnas röster vägde tyngst.
Det var viktigt att knyta bruken Billnäs, Fiskars och Koski till banan.
Smalspårig intern trafik
I Pojo fanns också andra banor och tåg, nämligen smalspåriga järnvägar för varutransporter i och mellan brukens olika anläggningar.
Den mest kända av dessa var banan från 1889 som trafikerades av ett litet lok som Fiskarsborna gav namnet "bässen" eller "lillbässen".
I dag finns loket i Fiskars som prydnad - till barnens glädje.
Spåret började vid fabrikerna i Fiskars och gick intill Bruksgatan och fortsatte genom det natursköna området längs stranden av Borgbyträsket. Det följde sedan Fiskarsån till Skuru hamn.
I början av 1900-talet användes "Lillbässen" även för persontrafik. De vagnar som användes för ändamålet hade tak och "gredelinfärgade gardiner", skriver Per-Olof Blomqvist i boken "Transporter i Pojo genom tiderna".
Både generalguvernör Bobrikoff och Mannerheim har dragits av "lillbässen". Också vid idrottsfester, lottakurser, bröllop och sommarutfärder användes tåget.
Också Åminnefors
Också Åminnefors står för färgrik järnvägshistoria i Pojo.
I Åminnefors hade man öppnat intern smalspårig trafik redan 1906. Det första loket var eldrivet med ström som producerades av vattenkraft från forsen. Senare skaffades två ånglok.
Det fanns också en växel från huvudspåret, öppnad 1938, som gjorde att tåg kunde köra direkt till stålverksområdet i Åminnefors.
På fabriksområdet fanns tre stickspår och ett spår som gick parallellt med huvudspåret mot järnvägstunneln i Skuru. På tre ställen korsade den normalbreda rälsen den smalspåriga järnvägen.
Den smalspåriga banan mellan Åminnefors och Skuru fortsatte till 1958.
Under en kort period fanns vid huvudspåret, alltså Karis-Åbo-banan, sex stationer eller hållplatser i Pojo. År 1950 öppnade nämligen en hållplats i Åminnefors där ett tåg per dag stannade. Det var avsett för skolbarn, men stängdes redan fyra år senare då användningen inte ansågs tillräcklig.
Post i Skuru station
Av stationerna vid Karis-Åbo-banan var Skuru den klart viktigaste.
Med sina järnvägstunnlar och broar där ånglokens mörka moln skapade stämning, Skuruhamnens historia, den gamla lastningsbryggan kallad "Möljen", flyttningen av stationshuset och andra förändringar finns det många skeden i stationens historia.
Som 16-åring jobbade Viola Fischer på postkontoret som var inrymt i den ena ändan av stationshuset i Skuru. I den andra ändan av stationshuset fanns järnvägsinspektorns bostad.
Senare flyttade postkontoret in till kyrkbyn.
– Men man ville inte byta namnet. Därför talar man fortfarande om Skuru postkontor, vilket är aningen förvirrande, säger Viola Fischer.
– Till mina arbetsuppgifter hörde bland annat att föra postsäckarna till tåget.
- VN gör nedslag i gamla järnvägsbyggnader.
- Rantarata av Markku Nummelin.
- Radan varrella av Jussi Iltanen.
- Transporter i Pojo genom tiderna av Per-Olof Blomqvist.
- Järnvägsbyggnader vid Hangö-Hyvinge-banan, utställningskatalog Ekenäs museum.
- Järnvägarna i Pojo, utställningskatalog, Film- och fotoklubben i Pojo.