Skolutredning valsar vidare i Ingå
Bildningsnämnden i Ingå har igen behandlat kommunens skolcentrumutredning. Förslaget var att den skulle skickas till fullmäktige men i stället blev det remiss till tjänstemännen.
INGÅ Följetongen kring skolcentrumutredningen i Ingå fortsätter. Skolcentrumutredningen beställdes ursprungligen för att svara på en kläm i kommunfullmäktige hösten 2013 i samband med renoveringen av Merituulen koulu. Konsultföretaget FCG anlitades för att göra utredningen.
I juni 2015 behandlade bildningsnämnden FCG:s utredning första gången. Utredningen upplevdes som bristfällig och man ville att utredningen skulle kompletteras med årskurserna 7–9.
Nämnden ville också veta hur ett tvåspråkigt skolcentrum för undervisning i årskurserna 0–9 skulle kunna se ut. Dessutom ville man ha svar på hur många elever som förutsätts för att verksamheten ska vara ändamålsenlig.
Från bordläggning till remiss
I oktober fick nämnden en kompletterad utredning på sitt bord. Dock gav den inte svar på allt man ville veta och ärendet bordlades.
I onsdags hade nämnden åter utredningen på agendan – och nu blev det remiss i stället för att skicka utredningen till fullmäktige som svar på den ursprungliga klämmen.
Ordförande Kristian Westerholm (SFP) föreslog att ärendet remitteras för noggrannare analys. Och den här gången ville man inte remittera till konsulterna utan till kommunens egna tjänstemän.
– Dels vill vi ha en annan syn på prognosen över hur antalet barn utvecklas fram till år 2029 än den som konsulterna har, dels vill vi att man kollar om det finns utredningar som visar vilka erfarenheter man har av tvåspråkiga skolcentrum, säger han.
Nämnden omfattade remissförslaget. Medlemmarna vill också veta vad som krävs av ett tvåspråkigt högstadium och hur stort skolcentret ska vara för att vara ändamålsenligt.
– Det som litet hänger ihop med den här frågan är att vi i nämnden ska göra upp ett bildningspolitiskt program utifrån kommunens strategi som fullmäktige godkände i höstas, säger Kristian Westerholm.