Ingåborna lyfter gärna på luren
Invånarna i Ingå är ganska flitiga med att ge respons. Vanligast är att ringa direkt, berättar samhällstekniska chefen Monica Westermarck.
VÄSTNYLAND Kyrkslätt och Ingå har i likhet med Hangö en länk till en responsblankett på sin hemsida. Efter att man klickat på responsknappen öppnar sig ett formulär där man kan berätta sin åsikt, fråga, tacka eller ge utvecklingsförslag.
I Kyrkslätt säger man att man uppskattar invånarnas åsikter eftersom man ständigt vill utveckla sin verksamhet till förmån för kunder och kommuninvånare.
Ingåborna ringer
På Ingås hemsida hittar man responsblanketten under fliken tjänster och blanketter. Men samhällstekniska chefen Monica Westermarck säger att det är sällan hennes avdelning får respons via blanketten.
– På rak arm kommer jag ihåg två fall och det ena gällde inte ens kommunens vägar utan statens. Mest ringer folk. Det kan handla om gropar i vägen, träd som fallit över vägen, kvistar som tar i, eller vintertid om att det är dåligt plogat.
Dylika ärenden försöker man åtgärda så snabbt som möjligt. Vägskötseln i Ingå sköts på entreprenad av YIT. Totalt finns det 30 kilometer gator och vägar som sköts kommunalt.
Upprepat ofog på stränder
Många samtal handlar om strändernas skick.
– Det är helt hopplöst. Det har gått så långt att entreprenören Sol-tjänster automatiskt åker via stränderna varje morgon för att städa.
Nedskräpningen brukar vara mer eller mindre total. Personalen möts av sopkärl som tömts, bänkar som skadats, rester av lägereldar, omklädningshytter som välts ...
– Hytterna lyfts på plats på morgonen och under kvällen och natten välter någon dem igen. Ibland är de sönderslagna. Värst utsatt är Björkudden. Men eftersom det är en allmän badstrand får man inte ha kameraövervakning där.
Välkomnar vuxenpatruller
Monica Westermarck välkomnar därför initiativet från ungdomsarbetarna om att försöka få i gång "vuxna på byn" på nytt som VN skrev om i tisdags (20.10).
Hon säger att ofoget på strandområdena håller på långt in på hösten. En annan sak som invånarna ofta ringer in respons på är gatu- och vägbelysningen.
– Det lönar sig att ha en ficklampa med sig om man går ut, det händer att lampor överraskande slocknat.
Hon förstår väl att invånarna ger respons, och välkomnar det.
– Vi reagerar och åtgärdar så fort vi hinner. Vi är glada över responsen eftersom personalen omöjligt hinner åka runt och kolla allt själv.
All respons är inte negativ:
– Ibland får vi ros också och det är ju alltid roligt.