Staden vill veta vad du tycker
– Vi ska följa medborgarnas vilja så långt det går inom de ekonomiska ramar vi har. Vi tar gärna emot respons men borde bli bättre på att hantera den systematiskt.
HANGÖ Det säger Jukka Takala som är chef på kommunaltekniska avdelningen i Hangö. Till hans avdelning kommer det invånarrespons både ansikte mot ansikte och via e-post. En del har också hittat formuläret på stadens nätsidor.
– Sådana här möjligheter måste finnas. Det måste finnas en kanal att nå oss för de människor som betalar vår lön.
Medborgarna är stadens och tjänstemännens kunder.
– Vi måste lyssna på dem och förbättra servicen enligt det. Det är vårt jobb att reagera. Men det finns en svag punkt: Vi är så tusans få!
Det gör att man alltid är tvungen att prioritera i stället för att reagera.
– Vi måste förbättra våra processer. Vi måste ha bättre verktyg för att behandla responsen. Det är synd om en fråga lämnas obesvarad eftersom ett svar ofta har en lugnande effekt.
Målsättningen är att svara inom fem dagar efter att man fått responsen. Den längsta svarstiden var 53 dagar i fjol.
– Det är för länge. Å andra sidan: Om man vill ge ett ordentligt svar måste man kolla bakgrundsfakta.
Trafiken engagerar
Till kommunaltekniken hör många av sig om trafik och vägar. Det är ganska vardagliga saker det handlar om, enligt Takala.
När man samlade in den respons som kom under 2014 var den negativ i 48 fall och positiv i 6 fall.
– Oftast har feedbacken minus som förtecken. Men vi får också konstruktiva idéer om hur vi kunde göra saker bättre. Man märker att människorna har funderat ordentligt innan de har tagit kontakt.
Tanken på tekniska verket är att behandla all respons systematiskt och sedan sammanställa resultatet i en rapport när året är slut.
– Om man hittar återkommande saker i responsen så ser man ju tydligt vad som bör åtgärdas.
Eftersom anslagen hela tiden blir mindre efterlyser Takala helst idéer som sparar pengar.
– Vi ser ofta lite annorlunda på saker än invånarna. Vi måste nästan alltid kompromissa. Vi ska följa medborgarnas vilja så långt det går inom de ekonomiska ramar vi har.
Konkret för unga
På ungdoms- och idrottssidan har man redan i ett par år förverkligat idéer som kommit direkt av ungdomarna. Idéerna har röstats fram i projektet Ung röst på stan där ungdomarna själva får agera beslutsfattare. Det senaste tillskottet är en parkour-ställning, det förra var ett utegym.
Ungdoms- och idrottschef Tommy Gröndahl säger att man är beroende av ungdomarnas åsikter.
– De vet mer än vi tror. Vi hör överlag för lite på ungdomarna. De är trots allt stadens framtid. Och största delen av dem är intresserade av samhället de bor i. Vi måste bara aktivera dem.
Ett ungdomsråd bestående av elevrepresentanter från stadens högstadie- och gymnasieskolor och någon från ungdomsgården Hyllis kommer att ha sitt konstituerande möte nästa vecka och därefter ha en handfull möten per år.
Eleverna har redan hunnit sitta med på bildningsnämndens möten och tanken är att de ska få delta i också andra nämnders möten framöver, utan rösträtt dock.
– Vi har redan pratat bland annat om ett kafé för unga och om lan-kvällar på Hyllis. Ungdomsrådet har kommit bra i gång, säger Gröndahl.
Ung röst på stan ordnas ännu denna höst men det här året går pengarna till något kulturellt, antingen till något bestående eller till en upplevelse av något slag, ett teaterbesök till exempel. Efter detta år kan det hända att man byter ut konceptet.
– Ung röst på stan har inte varit riktigt rättvist eftersom lågstadieelever inte har samma förutsättningar att presentera sina förslag som gymnasieelever har. Det är ingen slump att Hankoniemen lukios förslag vunnit de två senaste åren, säger Gröndahl.
Också på parkavdelningen har man samarbetat aktivt med invånarna, till exempel genom Parkligan, en idétävling där Hangöborna själva fått föreslå ett bättringsförslag för någon offentlig plats i staden. Via denna tävling har man bland annat förbättrat promenadstråken längs Bellevuestranden och Plagen.
På önskemål från invånarna kommer Tegelbruksparken snart att få en så kallad spindelgunga och en ny liten karusell. Detta har delvis att göra med att tre andra mindre och inte lika välbesökta lekparker avvecklas som sparåtgärd.
Till den så kallade Seglarparken som delar upp Högbergsgatan har Hangöborna efterlyst nya planteringar som nu ser ut att förverkligas. Parkförman Merja Rönkkö gillar också invånarnas idé om att plantera träd längs Kadermogatans avsnitt från Esplanaden till järnvägsövergången.
– Vi får många små önskemål. Hundägarna önskar sopkärl och äldre människor bänkar där de kan vila under sina promenader. Till vår avdelning får vi ganska mycket trevlig respons men nog påpekar man också om det är skräpigt någonstans.
Parkavdelningen förverkligar det den kan och har råd med, men skulle gärna göra ännu mer.
– Det är viktigt att lyssna på invånarna. De är våra kunder, säger Merja Rönkkö.