VW-krisen kan spridas
Avslöjandet av Volkswagens fusk med utsläppsmätningar är den största skrällen i bilhistorien på mycket länge. Nu höjs röster för att också andra dieselbilar ska granskas. Miljöorganisationer har redan länge slagit larm om de höga kväveoxidutsläppen i trafiken.
Volkswagen har erkänt att man manipulerat dieselmotorer i en rad modeller i både USA och Europa. Sammanlagt kan elva miljoner bilar ha utrustats med den miljöfuskande motorn EA 189. På onsdagen meddelade VW-gruppens vd Martin Winterkorn att han avgår. Vem som blir hans efterträdare kommer eventuellt att offentliggöras under fredagen. Det blir säkert fler personbyten. VW:s internutredning pågår, och alla som varit inblandade i skandalen kommer att ställas till svars.
Överraskande omfattning
Liknande fall av fusk finns i bilhistorien, men inga lika omfattande. Senast på 1990-talet åkte motortillverkare i lastbils- och bussektorn fast för fusk med mätningarna, men det sköttes internt och utan egentlig publicitet. Bötessummorna betalades till en fond för utvecklande av renare motorer.
– Att det förekommer fusk vid utsläppsmätningar är lätt att gissa. Det förvånande är den stora skalan, säger Juhani Laurikko, ledande forskare på VTT. Han undrar också varför VW självmant drar in hela världen i sin botgöring. Det är bara i USA som den aktuella dieselmotorn bryter mot utsläppsgränserna för kväveoxid (NOx). I Finland och Europa gäller andra mätningar.
I USA är andelen dieseldrivna personbilar låg, och därför har myndigheterna kapacitet att regelbundet kontrollera nya bilar. I Europa med en mycket högre andel dieselbilar är utsläppsfrågan ännu mera akut än i USA. Nya testmetoder som tar hänsyn till verklig körning skulle göra just den här typen av fusk svårt.
VW överreagerar?
Vissa Volkswagen- och Audimodeller har elektronik som kraftigt begränsar utsläppen under testcykeln, men återgår till helt andra inställningar vid normal körning. Enligt USA:s miljömyndigheter kan det handla om 40 gånger högre utsläpp.
VW måste återkalla nästan en halv miljon dieselbilar för ombyggnad. Dessutom stoppas försäljningen av VW:s TDI-dieselmotorer av 2016 års modell i USA. Tillverkaren har avsatt 6,5 miljarder euro för kostnader relaterade till skandalen.
– Elva miljoner bilar har samma oärliga elektroniska styrsystem, men elva miljoner bilar är ju inte olagliga, säger Laurikko.
– I till exempel Europa eller Finland bryter inte VW mot några bestämmelser, eftersom vi inte har amerikanska utsläppslagar. VW gör en världsomfattande pudel trots att det inte är nödvändigt. Det är ungefär som om Microsoft skulle återkalla alla datorer för att det finns ett fel i en del av Word som bara några av kunderna behöver, säger han.
California Air Resources Board (CARB) har beslutat att utöka kontrollen till bland annat Audi A6 och Porsche Cayenne. Samtidigt förbereder amerikanska advokater minst 25 fall av grupptalan mot företaget i samtliga delstater.
I Tyskland eskalerar katastrofen sedan De grönas partiledning hävdat att Tysklands regering redan i juli kände till VW:s utsläppsfusk utan att vidta åtgärder.
Till nyhetskanalen N24 säger De grönas viceordförande Oliver Krischer att regeringen i juli medgav att man känner till mjukvaran, och att den varit länge i användning. Krischer anser att regeringen samarbetat med bilindustrin, inte för att se till att utsläppen sänktes utan för att se till att allt såg bra ut på papperet.
Uppdatering frivillig
Hur skandalen påverkar Volkswagen i Finland vet ingen i dagsläget. Allt handlar om imageförlust och besvikelse bland kunderna.
– En intressant fråga är vad bilköparna kommer att göra med sina bilar om de får en kallelse till verkstaden. Om bilen återkallas av tillverkaren är det ju ingen order, bara en möjlighet. Ingen tvingar dig att uppdatera styrsystemet. Det gör dessutom att bilen får högre förbrukning och går sämre, säger Laurikko.
Trots gryende konspirationsteorier tror han inte att det finns någon dold agenda bakom avslöjandet. Det kom från en grupp fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation under ledning av utsläppsexperten Anup Bandivadekar.
– Det är en organisation som jobbar målmedvetet och långsiktigt för en renare trafik, och från början har uppsåtet varit ärligt. Senare är det förstås möjligt att den amerikanska bilindustrin varit mer än villig att understöda forskningen i just det här fallet, säger han. De amerikanska tillverkarna har inte direkt välkomnat Volkswagens dieselframmarsch i USA.
ICCT-teamet undersökte varför utsläppen från dieselmotorer i personbilar generellt sett var högre i Europa än i USA. Tre slumpvis utvalda bilar klarade testerna, men när man jämförde med utsläppsnivåer på vanlig väg hade VW-bilarna 30-40 gånger högre värden. Resultaten presenterades i maj 2014 och ledde till att amerikanska myndigheter startade den utredning som fortfarande pågår.