Små rum ger mer lärartid
För små rum i den tillfälliga skolan sätter stopp för sammansatta klasser. Fler lärare per elev och mer smågruppsarbete är följderna för de elever som flyttats till Veikkola under Sjökulla skolas renovering.
Kyrkslätt – Om vi hade varit kvar i Sjökulla hade klass ett och två varit sammanslagen men nu måste de vara separata klasser. Det betyder också att lärarna har mer tid för den enskilda eleven här än de hade haft i Sjökulla, säger Greger Englund, som är platschef för Sjökulla skola.
Klasserna ett till fyra i Sjökulla jobbar de närmaste åren i Veikkola, i den gamla sanatoriebyggnad som i dag kallas för Siskola, medan klasserna fem och sex inhyses i Oitbacka skola.
– Visst är allt i dockformat här. Å andra sidan har vi inte femmorna och sexorna med oss här, så vi har det lite lugnare.
- Beslutet om ett svenskt skolcentrum i norra Kyrkslätt fattades i maj 2009. Processen har försinkats flera gånger av både besvär och politiska tvister.
- I maj 2014 godkändes ritningarna för nybygget.
- I maj 2015 godkände fullmäktige äntligen projektet.
- Kostnaderna beräknas till drygt 6,2 miljoner under åren2015 – 2017.
Flyttade in i sista minuten
42 elever samsas nu om utrymmet i den gamla träbyggnad som tidigare varit daghem och ännu tidigare ett sanatorium för psykpatienter. Högar av röda flyttlådor i olika uppackningsskeden vittnar om att inflyttningen ännu inte är slutförd. Invid knaggarna i korridoren står en stor jordglob med någons nedfallna tröja som värmande strumpa, och några plåsteraskar ligger på en hylla i lärarrummet.
– Dagen före skolstart sprang de ännu omkring med målarpenslar och elkablar och fortfarande saknar vi all datateknik. Men vi ska inte klaga, det kommer så småningom. Det viktigaste är att eleverna trivs.
Bra med fler toaletter
Och det verkar de göra. Det vackra sensommarvädret gör det möjligt att hålla lektioner utomhus, vilket eleverna tycker är skojigt.
– Det är bra att vi inte hela tiden behöver vara inne utan kan ha lektioner ute. Den här skolan är bra, säger Robin Paalosmaa, en av de andraklassare som har handarbete ute i solen.
Hans klasskompis Ida Kallioniemi tycker bättre om den tillfälliga skolan än Sjökulla.
– Här är mindre klasser så tvåan har ett eget litet rum. I den förra skolan gick ettan och tvåan i samma klass, säger hon.
För Bella Pyykkönen som går i trean betyder flytten från Sjökulla också att hon mår bättre än tidigare.
– Jag började bli sjuk av allt som fanns där i den gamla skolan för att den är så gammal. Nu mår jag bättre. Här finns också en bättre lekgård och flera toaletter än i Sjökulla. Den här skolan är mycket roligare än den gamla.
Kräver mer av lärarna
Men visst finns här utmaningar också. Avsaknaden av både gymnastiksal, handarbetssal och slöjdsal gör att vissa punkter i läroplanen är svåra att genomföra.
– Vi har inte riktigt klurat ut hur vi ska lösa situationen ännu. Nu hoppas vi först på fint väder så vi kan använda idrottsplanen men sen får vi se. Kanske blir det samarbete med de finska skolorna eller också får vi göra heldagsprojekt då vi åker någonstans och jobbar många timmar i sträck med slöjd eller annat.
– Vi kommer inte riktigt att nå läroplanens mål i alla de här ämnena. Men vi får lusläsa läroplanen och plocka fram de bitar vi kan genomföra här. Sen får vi göra mer av det andra när vi är tillbaka i Sjökulla igen.
När den dagen kommer är inte helt klart. Hösten 2016 är ett optimistiskt mål, men då får eleverna gå i skola medan arbetena på det planerade nybygget pågår.
– Mera realistiskt är hösten 2017, säger Englund.