Solen sätter fart på båtfolket
En efter en fylls kajplatserna med polerade och skinande båtar, redo för säsongen som kommit tidigt i gång i år.
Några minuter. Längre än så tog det inte att resa masten på segelbåten Minea, tillfälligt förtöjd vid sjösättningskajen vid Eke-Marin i Ekenäs.
Strax innan hade båten lyfts ner i sitt rätta element med hjälp av en mobil lyftkran i hamnen och de mannar som sköter den.
Till marinan hade den 33-fotade segelbåten transporterats av sin ägare, Curt Fagerström, som även stått för underhållet och vårskötseln som i år tagit ungefär en och en halv vecka i anspråk. Det mesta gör han själv.
– Jag börjar känna båten ganska bra, säger han och berättar att Minea skaffades 1992.
Det varma vädret möjliggjorde en tidig sjösättning i år, vilket i sin tur bäddat för en förlängd seglingssäsong för Curt Fagerström och hans fru Lillemor Fagerström.
Mycket jobb
Inne i en av Eke-Marins hallar är Stefan Wiberg i färd med att iståndsätta familjens båt Sandyman, en rejäl 44-fotare.
– Vår flytande sommarstuga, säger han och berättar att familjen – frun och 2 barn – tillbringar en stor del av sommarhalvårets lediga tid på sjön.
– Åland, Tallinn, Ekenäs skärgård – vi brukar ta oss till alla möjliga ställen.
Men den drygt 13 meter långa båten tar också ut sitt i underhåll. Det handlar om dagar och åter dagar.
– Enbart vaxningen tar en vecka.
Vaxet får i varje fall vänta tills det är 10–15 grader varmt. Just nu är det mest jobb inombords som gäller.
Den varma våren har i alla händelser bidragit till att arbetet kommit tidigt i gång. Målet är att sjösättningen sker så snabbt som möjligt i maj, säger Wiberg som sköter största delen av servicen och båtarbetet själv.
Tidigt i gång
Derrick Ekberg som ansvarar för försäljningen på Eke-Marin är nöjd. I en båtaffär och på sliparna är våren alltid en hektisk tid, men ifall värmen infinner sig tidigt tenderar ruljangsen att breda ut sig över en längre period.
Så sker i år, helt i kontrast till fjolåret då våren kom mycket sent.
– Vi är nu tre fyra veckor tidigare i gång än i fjol, då sjösättningen på allvar började först veckan innan valborg.
– För oss är det bra. Topparna blir jämnare, säger Derrick Ekberg och berättar att båtarna flitigt utrustats och sjösatts redan i en veckas tid.
Full fart
– Här är full rulle, säger Jan-Roger "Janca" Jansson som förestår Hangö bil- & båthus.
En mycket stor del av de cirka 70 båtar som företaget har i vinterförvar är redan i sjön.
Solen har satt fart på båtfolket, konstaterar Jansson. För Hangö bil- & båthus är det en positiv sak. Det finns nämligen annat än båtar som pockar på intresse inför sommaren.
– Nu får vi båtarna i skick och sedan har vi bättre tid för gräsklippare och andra maskiner.
- Båtägarna skaffar allt mer utrustning som gör båtturen bekvämare. Den trenden håller i sig, säger Derrick Ekberg som ansvarar för försäljningen på Eke-Marin i Ekenäs.
- När det gäller styranordningarna blir det till exempel vanligare att gå över från kabelstyrning till hydraulstyrning. Trimplan som gör det lättare att kontrollera gången i vattnet blir också allmännare.
- Behovet av monitorer som berättar hur mycket ström det finns i batterierna växer också i takt med att batteriernas antal i båtarna ökar. Mer och mer skaffar båtägarna också navigationsutrustning som bygger på positionsbestämning i kombination med elektroniska sjökort, så kallade kartplottrar.