"Synd för både Hangö och Raseborg"
Egentliga Finlands förbund är knappast rätt plats för de två västnyländska städerna, säger direktör Juha Eskelinen vid Nylands förbund.
I tisdags överräckte arbetsgruppen vid Finansministeriet som bereder den nya metropollagen sin mellanrapport till bostads- och kommunikationsminister Pia Viitanen (SDP) samt förvaltnings- och kommunminister Henna Virkkunen (Saml).
I rapporten föreslås två modeller – en mindre metropol bestående av tio kommuner samt en större metropolvariant med sexton kommuner.
I metropolmodellen med ett mindre antal kommuner skulle metropolförvaltningen ta hand om operativa uppgifter som väg- och gatuhållning, vatten- och avfallshantering samt kollektivtrafiken medan metropolförvaltningen där sexton kommuner ingår skulle fokusera på strategiska uppgifter.
Överflödigt förbund
I samband med utredningen har flera rapporter gjorts. En av dem handlar om hur trafiken, miljötjänsterna och Nylands förbund skulle påverkas av metropolförvaltningen. I den konstaterar statsrådet Rolf Paqvalin, som sammanställt texten, att Nylands förbund skulle bli mer eller mindre överflödigt om metropolstyret tar form.
Ordföranden för Nylands förbunds landskapsstyrelse, samlingspartisten Outi Mäkelä, befarar samma sak: förverkligas metropolen går Nylands förbund i graven.
Juha Eskelinen, ansvarig för regionutveckling vid Nylands förbund, ogillar tanken.
– Det krävs inga nya strukturer, vi har våra egna samt kapaciteten att utveckla oss. Visst finns det utmaningar, men vi är förberedda på det, säger Eskelinen.
Nya förbund
I Paqvalins rapport sägs också att Hangö och Raseborg bäst kunde anslutas till Egentliga Finlands förbund. I hans modell skulle de övriga nyländska kommunerna, utom de som skulle ingå i metropolområdet, anslutas till ett helt nytt Södra Finlands förbund.
Orsaken till varför Hangö och speciellt Raseborg i den här bedömningen trillar bort från den nyländska gemenskapen har Juha Eskelinen teorier om.
– De har varit mycket passiva. Raseborg har inte visat något större intresse att samarbeta med metropolområdet. Nu ser man resultatet, säger Eskelinen.
Enligt Eskelinen skulle varken Hangö eller Raseborg gynnas av att tillhöra Egentliga Finlands förbund.
– Det skulle vara synd för både Hangö och Raseborg. Det skulle inte hjälpa kommunerna att utvecklas, säger Eskelinen.
– Jag tror till exempel inte att man i Egentliga Finland har intresse av att investera pengar i en förbättring av kustbanan.
Mellanrapporten skickas på remiss i mitten av april. Efter inlämnade utlåtanden fortsätter arbetsgruppen att bereda förslaget till en ny lag. Ett utkast till regeringens proposition skall vara klart senast den 15 september 2014.