Filmkväll med dans på teatern
Hurja Piruettis elever dansar i årets vårföreställningar in i filmens och musikalens värld med en tät och sprudlande kavalkad.
Dansinstitutet bjuder i år på en mer komprimerad danskavalkad än tidigare år. Till och med den första generalrepetitionen gick snabbare undan än själva föreställningen brukar göra.
I stället för att bygga upp produktionen kring en berättelse, som kräver flera nummer för att föra handlingen framåt, har man valt filmtematiken som grund.
Det finns alltså en gemensam nämnare i stället för en röd tråd – och bra så. Det är de många grupperna som är i fokus, och helt jämbördigt.
Efter den finurliga och roliga introduktionen ekar Pierce Brosnans röst ur högtalarna: "Name's Bond. James Bond".
Musiken strömmar ut och första gruppen visar prov på hur man kan kombinera dans, musik och utstyrsel för att framföra en viss karaktär och stämning.
Rätt inramning
Det fortsätter så i underhållande tempo, från den ena dansstilen och berömda filmen till den andra.
Redan genrepet gav vid handen att inramningen, med bland annat proffsig ljud- och ljusteknik, som vanligt är en fröjd för öra och öga.
Kända filmmusikstycken och signaturmelodier är en automatisk stämningshöjare.
Då dansarna – förstås – ger järnet är det bara att luta sig tillbaka och njuta och klappa med då och då. Nivån varierar, som den skall få göra i detta sammanhang. Det fina är att det är både avslappnat och ambitiöst på samma gång.
Fyra minuter i rampljuset
Dansarna har under studierna och genom åren bekantat sig med flera musikaler på de gemensamma musikal- och dansfilmresor. Med över 15 grupper som ger ett nummer var på under en och en halv timme blir det fartfyllt och variationsrikt.
Allt från ståtlig Star Wars-akrobatik till Mary Poppins och sotarnas taktfasta dans får plats.
Chim Chim Che-ree går som som instrumental medan Poppins härliga ord "supercalifragilisticexpialidocious" rullar på i bakgrundsmusiken då dansarna visar upp känslan av att vara ivrig.
Nyfiket kan man följa med Chaplin-karaktärernas rörelser medan gruppen som tar fasta på filmerna om familjen Flinta ger utlopp för energin som ryms i det berömda glädjeropet "Yabadabadoo!".
Pinocchio dansas som hiphop och vid den akrobatiska Kill Bill-dansen hoppas jag i mitt stilla sinne att barnen inte må ha sett Tarantinos blodiga verk.
De yngsta som alltid har en tendens att smälta publikens hjärta är denna gång rosa pantrar.
Rosa är en gemensam nämnare för de yngsta dansarna och en av damgrupperna som uppträder som Grease-gänget Pink Ladies.
Lyxproblem
Temakonceptet passar utmärkt och det är svårt att inte också tänka på hur smidigt de praktiska arrangemangen löper. Med tanke på antalet medverkande – cirka 200 per besättning och främst barn – är det ganska imponerande.
Dansarna kan i år njuta av nyrenoverade omklädningsrum och andra förbättringar som gjorts vid Tryckeriteatern.
Att väggarna börjar komma emot då dansinstitutets verksamhet expanderar får ses som ett lyxproblem. Hittills kan man lösa det med att ha tre besättningar. Dansproduktionen kan således variera en hel del från en föreställning till en annan.
Då man ser hur många rader som är fullbokade till varje show redan nu lär alla tio föreställningar ges för en fullsatt sal.
Biljetter fås från Luckan eller www.biljett.fi.
- Tid: 4.4 kl. 18 (premiär), 5.4 kl. 13 och 17, 6.4 kl. 13 och 17, 8.4 kl. 18, 11.4 kl. 18, 12.4 kl. 13 och 17, sö 13.4 kl. 13.
- Plats: Tryckeriteatern i Karis.
- Koreografi: Katja Köngäs, Ulla Koho, Emilia Jyrkkänen, Sathis Hettithantri, Satu Adel, Sanna Hoang, Eikka Alatalo och Erica Damén.
- Scenografi: Maija Lehtinen.
- Kostymering: Johanna Lahtinen.
- Musikalisk hjälp: Ari Viitanen.
- Ljud- och ljusteknik: Sebastian "Baba" Sjöholm, Bitoz Oy.