Invånare kritiska till planer på köpcentrum
Anmärkningarna om Norra hamnen är inte nådiga. Visuell miljöförstörelse, trafikkaos och ett överdimensionerat projekt är några synpunkter.
När Fredrik Serén skulle köpa bostad i Ekenäs gick han grundligt tillväga. Han undersökte detaljplanen och såg att Norra hamnen skulle få bostadshus och ett litet torn.
Det störde inte så han investerade i en bostad i närheten, vid Candelinsgatan 7.
Nu håller han på att få ett fyravåningars köpcenter som granne. Infarten till köpcentret är tänkt att ske vid Candelinsgatan, något Serén ogillar starkt.
– Det kommer att bli en otrolig villervalla, med varutransporter, bilar och lättrafik.
Kaj Palmgren har bott på Candelinsgatan 3 i elva år. Trots att hemmet ligger högst upp, på fjärde och femte våningen, kan utsikten över Knipan och stadsfjärden bytas ut mot ett högt bygge i betong.
– Man skriver så vackert att köpcentret ska harmoniera med den gamla miljön. Jag kan inte se att det skulle passa in alls, säger han.
Arga svanar
Både Serén och Palmgren hör till de som lämnat in anmärkningar mot den ändrade detaljplanen i Norra hamnen. Raseborgs stad har fått 18 anmärkningar inom utsatt tid.
Kaj Palmgren är medlem i styrelsen för bostadsaktiebolaget Vita svanen. Bolagets anmärkning har 30 undertecknare.
Invånarna i Vita svanen kritiserar bland annat trafiken. Ska köpcentrets bilburna kunder anlända via Candelinsgatan blir där buller, avgaser, damm och trängsel – morgon, middag och kväll.
Något bullerskydd går inte att klämma in på området.
I anmärkningen konstateras att komplexet är överdimensionerat och inte bidrar till kulturvärdet.
"Invånarna kommer att leva och bo på en bakgård vid en återvändsgränd med intensiv trafik och en massiv varuhusvägg som blickfång", står det.
Dyr parkering
Serén är ordförande för bostadsaktiebolaget Silversvanen, som också lämnat in en anmärkning. Den tar bland annat fasta på det stora bygget, som blockerar utsikten mot söder. Man frågar vad parkeringshuset kommer att kosta staden och undrar var det ska finnas parkering för de 70 båtägare som får en plats vid bryggorna i Norra hamnen.
Fastighets Ab Folkan på Ystadsgatan 2 kritiserar också planändringen. Dess hälsning är att man borde hålla fast vid den nuvarande planen. I annat fall uppstår stora trafikproblem och de som bor i närheten får sämre trivsel.
Fult och anskrämligt
Flera privatpersoner har lämnat in anmärkningar. Ingen säger något positivt om utseendet. Tvärtom är alla rörande eniga om att köpcentret är stort och fult. Marcus Lindqvist kallar det "anskrämligt stort". Dick Salminen skriver att "byggnaden förfular hela närområdet". Kerstin Sevón talar om en "betongkoloss av värsta 1960-tals slag" och "visuell miljöförstörelse".
Grannarna Mary och Ulf Enberg på Ystadsgatan 1 ansluter sig till kritikerna. De oroar sig dessutom över att deras fastighet och Kronomagasinet kan ta skada av sprängningar när köpcentret byggs.
Gunnar och Helena Almark på Candelinsgatan ogillar betongväggen som kan resa sig utanför deras hem. De häcklar den 32 meter höga reklampelaren som "skall höja sig över stadens silhuett och visa var Mammons tempel finns".
Tänk på tågen
Hangö stad säger i sitt utlåtande att den ändrade planen inte får äventyra spårtrafiken. Staden vill att Raseborg tar hänsyn till den planerade elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan. Därför föreslår Hangö utrymme för dubbla spår. Enligt stadsplaneringsarkitekt Simon Store finns dubbla spår inte med i banplanen.
Sydspetsens miljöhälsa tänker också på tågen i sitt utlåtande. Man påpekar att planeringen måste ta hänsyn till buller och vibrationer från tågtrafiken. Om biltrafiken på området ökar får den inte ge upphov till störande buller för invånarna i närheten.
Ekenässällskapet tycker att planändringen inte tar hänsyn till miljön i Norra hamnen. Att fördubbla affärsytan gör det svårt att ge utrymme för allmännyttiga aktiviteter på området.
Sällskapet ansluter sig till de som undrar hur trafiken ska löpa vid köpcentret.