Rätt vara på rätt plats säljer bättre
Hur en affär planeras är väsentligt för försäljningen. Statistik om hur produkter säljs och hur kunderna hittar dem spelar en central roll.
– Inredningen är en viktig del av en butiks marknadsföring. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att sälja sina varor bättre, säger butiksplanerare Laura Saarela på Pikval.
Pikval är ett av de företag som gör butiksplanering för affärer av olika slag. Till företagets kunder hör bland annat Sportia, Intersport och flera klädaffärer.
Planeringen måste beakta byggnadstekniska faktorer som ingångar, fönster, eluttag och vatten och avlopp. Affärens bottenplan sätter också sina gränser för inredningen. Därutöver bestämmer affärens karaktär hur inredningen byggs upp.
– Ingången är viktig. Stiliga ingångar lockar kunden in i affären. De får inte vara för trånga eller för mörka och det ska vara lätt att komma in.
Lätt att hitta
Överskådlighet är ett annat viktigt mål för en butiksplanerare.
– Kunden ska med ett ögonkast kunna orientera sig i lokalen och se vilken slags produkter som finns var, säger Saarela.
Blickfång här och där i affären finns till för att lyfta fram vissa produkter.
– En stilig klädeskombination på ett bord väcker nyfikenhet. När produkterna som använts placeras nära kombinationen är det lätt för kunden att hitta dem.
Alla har inte samma logik
Inte bara klädaffärer behöver tänka på hur produkterna läggs fram. Också dagligvaruhandeln kan påverka försäljningen genom att placera produkterna rätt. I grafiken på följande sida presenteras centrala principer för en butiks framläggning av varor.
– Utgångspunkten är alltid kundens behov. Man måste noga tänka efter hur konsumenten hittar produkterna lätt och problemfritt. Alltid är det inte så enkelt. Något som är logiskt för en person behöver inte vara det för en annan, säger Marjo Virtanen, köpman på livsmedelssidan i Citymarket i Kyrkslätt.
Hur produkterna placeras i förhållande till varandra är också en faktor att beakta.
– Det är viktigt att kunden hittar så mycket produkthelheter som möjligt på samma ställe, som bakning och mjöl, pasta och ris och så vidare.
Kontinuitet är bäst
Enligt Virtanen ligger det i köpmannens intresse att inte ständigt flytta på produkterna.
– Ibland är det på sin plats att förnya butiken, fastän det för med sig nya utmaningar då de bekanta platserna byts ut. Tydliga skyltar och personalens roll betonas ännu mera i sådana sammanhang, säger hon.
En affär som gjort en grundlig ommöblering inom mars är Prisma i Kyrkslätt. En förstoring av säljytan för dagligvaror gjorde det nödvändigt att omstrukturera hela butiken.
– Renoveringar brukar genomföras med ungefär sex års mellanrum men så här stora renoveringar görs ungefär en gång på femton år. Det är ett väldigt stort projekt eftersom vi samtidigt har bytt ut kyldiskar, säger Varuboden-Oslas kommunikationschef Seija Päivänsalo-Nykänen.
Utgångspunkten var att utnyttja alla kvadratmeter i affären bättre, så att helheten blir tillräckligt produktiv. Bruksvarorna är nu omplacerade på en mindre yta, medan dagligvarorna har fått 400 kvadratmeter till.
– Förändringen utgick från vad kunderna vill köpa. Dessutom får vi energieffektivare kyldiskar.
En del av varumärket
Affärskonceptet är en del av varumärket, så att man genast känner igen om man är i en Prisma eller i en Citymarket.
– Vi beaktar också statistik på hur produkter säljs och var kunderna hittar dem. Också logistiken är central, man måste beakta vart det är enklast att leverera till exempel kylprodukter, säger Päivänsalo-Nykänen.
Hylländorna är platser där man enligt Päivänsalo-Nykänen kan vara lite mera kreativ.
– Där kan vi lyfta fram närodlade produkter eller små bryggeriers produkter.
Också Citymarketköpmannen Virtanen lyfter fram hylländornas särskilda karaktär.
– Hylländorna är platser där produkterna kan bytas ut oftare. Teman, aktuella produkter och nyheter lyfts fram i ändorna, säger Marjo Virtanen.
Frustrerade kunder
För kunderna är nyttan av omstruktureringar inte alltid synlig genast, och ommöbleringen är en frustrerande process.
– Ja, frustrerande var rätta ordet. Vi har varit stamkunder sedan Varuboden startade här på orten för fyrtio år sedan. Vi är trogna kunder men i dag hotade vi nog med att gå någon annanstans, säger Barbro Wallenius som är och handlar med sin man.
Just i dag är betjäningsdisken stängd och det är knappt om varor i vissa diskar. Paret Wallenius är uppbragta eftersom de bara handlar en gång i veckan och nu inte får med sig allt de behöver.
Övergångsperioden, då butiken möblerats om och renoverats har varit påfrestande.
– Det känns för jäkligt att inte hitta det man söker efter. Men det blir väl bra när det är färdigt.
Beroende av bonus
En annan stamkund, Matti Teräväinen, är skeptisk till nyttan med ommöbleringen.
– Inte vet jag varför det var nödvändigt. Men nog måste det väl finnas någon poäng med det hela.
Han har sin andra bostad i Kyrkslätt och har tillbringat ungefär halva året på orten i tiotals år.
– Jag är helt borttappad här. Jag hittar inte ens tandkrämen. Det tar tre gånger så länge som normalt att göra mina inköp.
Att byta affär under renoveringen har han ändå inte övervägt.
– Nej, de har ju mig på kroken med sin bonus, säger han syrligt.
Road av kaoset
Men renoveringen har också sina anhängare. En kund som tar det hela med humor är Kaija Kauhanen, som i dag söker fuktighetskräm med ljus och lykta.
– På sätt och vis har det varit riktigt roligt. Och jag har fått mycket hjälp av försäljarna, annars hade jag nog fått gå omkring en hel dag och det hade jag inte orkat med, säger hon.
Också väninnorna Anelma Raita och Riitta Suihkonen har tagit kaoset med ro.
– Det har varit rörigt och hemskt. Saker och ting har bytt plats nästan dagligen. Fortfarande får jag söka efter många saker - i dag var det servietterna jag inte höll på att hitta, säger Raita.
– Ja, det har varit förvirrande och enerverande. Människor går omkring här som borttappade småbarn, säger Suihkonen.
Damerna är ändå nöjda med slutresultatet som så småningom börjar synas.
– Det är ett klarare och tydligare upplägg nu. Jag tycker att de till och med har höjt på standarden, säger Raita.
Sommargästerna en utmaning
Varuhuschef Ella Heiskanen vet att det tar en månad för kunderna att vänja sig vid den nya ordningen.
– Vi har mycket trogna kunder. Kundsiffrorna har inte minskat alls så mycket som vi hade tänkt oss före renoveringen.
Till stamkunderna hör också den stora mängd sommargäster som gör att Kyrkslätts Prisma har en helt egen karaktär.
– De kommer som flyttfåglarna till sommaren. Kundmängden kan variera med några hundra till veckosluten, helt beroende på vädret. Då blir det krävande att ha ett jämnt utbud av produkter.
En annan egenhet i Kyrkslätts Prisma är det stora utbudet av produkter som behövs då man bakar.
– Vi är på landet, och här bakas det mycket. Det syns i åtgången.