Lokaltidningen har sin givna plats
Barbro Teir som den 1 mars tillträdde som vd och ansvarig utgivare hymlar inte - KSF Media är en koncern i kris. Helt hopplöst är läget ändå inte. Hittar man de rätta lösningarna är också lokaltidningens och papperstidningens levnadsprognos god.
- Ger ut Hbl, Västra Nyland, Hangötidningen, Borgåbladet, Östra Nyland och Loviisan Sanomat.
- Totala upplagan cirka 75 000 exemplar.
- Sysselsätter 250 personer och har en omsättning på cirka 30 miljoner euro.
- Ägs av Föreningen Konstsamfundet.
Åtgärder krävs för att rädda KSF Media och det i raskaste rappet. Nya intäktsmöjligheter och kostnadseffektivare sätt att jobba hör till det som ska utredas. Tre veckor in i uppdraget är det enligt Barbro Teir ändå för tidigt att orda om åtgärderna desto mer. Då det gäller möjligheterna att få KSF-skutan på rätt köl igen är hon hursomhelst optimist.
– Jag hade inte tagit det här jobbet om jag inte trodde att det fanns lösningar.
Snabba ryck
Strategiarbetet är i sin linda men redan till sommaren räknar Barbro Teir med att några nya tankesätt ska vara klara att läggas fram.
Blir det förändringar som läsarna kommer att märka av?
– Inte i första hand. Det är fråga om ett grundläggande arbete som tas steg för steg.
Enligt Barbro Teir ska tidningarnas läsvärde ökas snarare än minskas.
– Läsarundersökningar ska hjälpa oss svara bättre mot vad läsarna vill ha. Vi får inte bli ett bolag där vi anställda tror oss veta vad läsarna vill ha utan att fråga dem först.
App under arbete
Vid sidan av traditionell annonsförsäljning ska företagen betjänas på nya sätt och med nya tjänster.
Som ett pilotprojekt pågår utvecklingen av en engelskspråkig app som riktar sig till turister på besök i Helsingfors. Appen är avsedd att säljas till researrangörer och från deras sida har intresset varit stort och positivt.
– Det är bara ett exempel på typen av produkter vi kan försöka utveckla. Om appen blir av kommer samma tekniska lösningar och koncept också att kunna användas lokalt. De lokala företagen är jätteviktiga samarbetspartners i framtiden.
Tror på samarbete
Samarbete är något Barbro Teir talar varmt för.
– Hotet mot finlandssvenska tidningar är inte andra finlandssvenska tidningar utan finskspråkiga tidningar och andra medier. Vi som sitter i samma båt borde samarbeta för att hitta vinn-vinn möjligheter.
Som en tänkbar samarbetspartner nämner hon österbottniska HSS Media.
– Men först ska vi jobba med KSF. Det är det viktigaste. Men vi ska inte bygga strukturer som utesluter samarbete, utan tvärtom.
Ett samarbete med Yle tror hon däremot kan vara svårt att få till stånd.
– De driver skattefinansierad verksamhet och erbjuder allt sitt material gratis. Att i den konstellationen hitta fruktbart samarbete kan vara svårt, men vi tittar på det. Jag utesluter ingenting.
Pappret lever vidare
Förnyelsearbetet är en balansgång. Samtidigt som nytt ska skapas gäller det att också värna om allt som är gammalt och bra.
– Prenumeranterna och annonsörerna är fortfarande basen för vår ekonomi och det ska vi vårda. Allt annat är galenskap.
Genom lyckad optimering räknar Barbro Teir med att papperstidningen ska kunna leva kvar länge än.
– Det är många som vill ha papperstidningen och är beredda att betala för den. Det gäller bara för oss att nischa innehållet ännu bättre. I framtiden kanske papperstidningen också har en annan utdelningsfrekvens och distribution än i dag.
Lokaltidningen har sin givna plats i framtidsscenariot.
– Jag tror att det lokala fortsättningsvis kommer att vara en trumf.
Däremot tycker hon att man kunde fundera på hur man som lokaltidning ska förhålla sig till det snabba nyhetsflödet på nätet.
– Ska Västis roll som printmedia vara att gå in för det snabba nyhetsflödet eller borde man göra lokaljournalistik som är mer förklarande, ger en bakgrund och kanske höjer sig över den egna regionen? Jag tror att vi inom bolaget kunde dra större nytta av varandra genom att utveckla det arbetssättet. De problem som finns i Ekenäs finns också ofta i andra kommuner. Man kunde ta ett mer finlandssvenskt perspektiv på de lokala problemen och lösningarna. Det kunde vara ett mervärde som papperstidningen kan ge.
Webben då? Barbro Teir konstaterar att folk blivit vana vid att inte behöva betala för innehållet på sajter.
– Också för webben borde vi hitta nya digitala produkter med lokalt innehåll och servicefunktioner. Det gäller att tänka kommersiellt från första början. Vi har inte råd att ge bort något gratis.
Värnar om konkurrensen
År 2012 utvidgades KSF-koncernen med tvåspråkiga Hangötidningen och finskspråkiga Loviisan Sanomat. Även om man kan samarbeta över språkgränsen då det gäller saker såsom försäljningsarbete och grafik drar Teir gränsen vid det redaktionella.
– Med två tidningar på samma ort är konkurrensen på nyhetssidan jätteviktig. Där ska man inte samköra och göra samma på svenska och finska.
Huruvida KSF-koncernen nått sin slutliga form och optimala fason tycker Barbro Teir är för tidigt att uttala sig om.
– Jag tror det är klokt att ha en gemensam bas för allt som går att göras gemensamt. Men det som fungerar i Ekenäs då det gäller innehåll och försäljning behöver ändå inte göra det på annat håll och det ska vara tillåtet att göra saker olika. Det gäller att definiera vad som är vettigt att göra gemensamt. Jag tycker att KSF är en bra plattfrom som säkert kan utvecklas. Om någon inte gynnas av att vara med på plattformen är det skäl att hitta en annan lösning.
Som hurdant ser du KSF:s uppdrag?
– Att se till att det finns starka svenska pressröster i det finländska medielandskapet. Rösterna kan finnas till pappers eller på nätet i olika former och helst inte nå bara finlandssvenska utan också finska läsare, gärna prenumeranter och betalande läsare.