Graviditetskoll
Kan en butikskedja veta när deras kvinnliga kunder är gravida? Inte sällan kan den faktiskt det.
Är det rimligt att den vet? Det är mera tveksamt.
En amerikansk journalist han heter Charles Duhigg har skrivit om företaget Target som har över tusen affärer USA runt och säljer allt från möbler till mat. Företaget hade insett att par med spädbarn är drömkunder, dels för att spädbarn behöver så mycket grejer och dels för att föräldrarna är så utmattade att de mer än gärna köper allt på ett och samma ställe. De må ha kommit för att köpa blöjor men när de ser att de kan få juice och toalettpapper samtidigt köper de också det.
Men det fanns många företag som konkurrerade om de nyblivna föräldrarna och riktade sin marknadsföring speciellt till dem så på Target beslöt man att förekomma konkurrenterna genom att anställa en statistiker för att ta reda på vilka kunder som var gravida.
I själva verket hade de mycket information om sina kunder: varje gång en kund använder sitt bonuskort eller sitt betalkort eller någon rabattkupong de fått med posten så registreras köpen och utifrån köpen görs sedan kundprofiler. Om nån köper nya handdukar, lakan, bestick, kastruller och djupfryst mat har de troligen just köpt en ny bostad eller så håller de på och skiljer sig. Om de köper insektsprej, ficklampa, stora mängder batterier och barnunderkläder är det familjesemestern möjligen en tältande sådan som hägrar.
Den här kunskapen kan företagen utnyttja. Kvinnor som köpt bikini i april får erbjudande om solkräm i juli och om bantning i december. I november får familjer med barn erbjudanden om billiga cyklar och annat som lämpar sig att lägga under julgranen.
Och när det gäller att fånga in kunder som är gravida väntar man ingalunda tills de börjar köpa barnvagn eller babysäng. Statistikern har räknat ut att kvinnor under graviditetens första månader börjar köpa vitaminer och fuktighetskräm i märkbart större mängder än förut och det är då det är dags att sätta in marknadsföringen. Samtidigt har man insett att kvinnor inte nödvändigtvis vill känna att man har spionerat på vad som sker i deras sängkammare så därför försöker man få den moderskapsbetonade reklamen att te sig slumpmässig genom att blanda den med annan, mer vardaglig reklam.
Ibland har resultaten varit förbluffande. I en liten stad i Mellanvästern ringde en rasande pappa en vårmorgon till Target och undrade varför i all sin dar hans sextonåriga dotter hade fått reklam för babykläder och skötbord. Targets kundrelationsansvariga bad tusen gånger om ursäkt och pappan lugnade sig. En månad senare ringde han emellertid på nytt och nu lät han generad: Som far vet man tydligen inte allt som händer ens barn. Först nu har jag fått veta att min dotter ska nedkomma i augusti.
Ja, vad ska man säga?