"Sjundeå – nyckeln till ditt hjärta"
Sjundeå fortsätter envist försöken att få fart på inflyttningen till kommunen. Den här gången med en reklamkampanj.
"Nyckeln till lycka."
"Nyckeln till ett lyckligt liv i din närhet."
Så kommer Sjundeå att börja marknadsföra livet i kommunen. Det här efter att såväl telefonförsäljare som en julrea med tjugo procent lägre tomtpriser har misslyckats med att locka inflyttare till orten.
I samarbete med yrkeshögskolan Haga-Helia har Sjundeå utvecklat en kampanj som ska synas på kommunens infotavla, dess webbsida och på Facebook.
Boendet och Sjundeås hjärta marknadsförs med "I Sjundeås hjärta finns plats för envar" och "hjärtligt välkommen". Servicen i kommunen presenteras som "nyckelservice nära dig" samt "nyckelservice för Dig". Och för sponsorering och företagssamarbete gäller "nyckeln till framgång".
När Sjundeå vill nå ut till turister rider kommunen på den historiska aspekten och kallar sig "en nyckelkommun genom tiderna".
Afrikas stjärna med nyckeljakt
Kommunstyrelsen gav grönt ljus för marknadsföringsplanen i måndags. Sjundeås utvecklingschef Antti-Pekka Röntynen är nöjd.
– Åtminstone tills vidare tycker jag att det är positivt att vi har fått en enhetlig linje. Nu kommer vi att förnya kommunens ansökningsblanketter så att nyckeltemat syns i utseendet.
På ritbordet finns även planer på ett spel på internet i samma stil som Afrikas stjärna, där man i stället ska hitta Sjundeås nyckel.
– Det är absolut inom rimlighetens gränser, men det dröjer troligen till nästa år innan det blir verklighet. Om det sedan blir ett nätspel eller ett traditionellt bordsspel får vi ännu se. Vi måste se vad ekonomin tillåter, säger Antti-Pekka Röntynen.