Ödesdag för många närmar sig
Ambulansföretagarna är harmsna. Åratal av satsningar kommer att gå upp i rök om räddningsverket tar över sjuktransporterna i Hangö, Raseborg och Ingå.
– Det känns vemodigt och dystert både som arbetsgivare och företagare.
Roger Rehnström från Ekenäs sjuktransport är inte glad. Den 24 februari sammanträder styrelsen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS). Den kommer troligen att fatta ett beslut som leder till stora omvälvningar för det företag Rehnström har byggt upp under snart två decenniers tid och som i dag sköter sjuktransporterna i Raseborg och Ingå.
"Känns ytterst bittert"
Om det går som beredningen föreslår kommer Västra Nylands räddningsverk att ta över de akuta sjuktransporterna i Hangö, Raseborg och Ingå.
Det innebär att Ekenäs sjuktransport förlorar en betydande inkomstkälla.
– Det känns ytterst bittert att vi har fråntagits möjligheten att alls konkurrera, säger Rehnström.
Kommer du att överklaga beslutet om det blir verklighet?
– Det lämnar jag obesvarat i dagens läge. Men något borde göras. Jag anser att det är orättvist nu i spartider att välja det absolut dyraste systemet, säger Rehnström och hänvisar till en insändare av läkare Matti Sivonen (VN 10.1).
Sivonen har räknat ut att kostnaderna för kommunerna kan bli de dubbla om räddningsverket övertar sjuktransporterna.
Femton anställda blir fem
Också på Ingå sjuktransport går känslorna i moll. Företaget har via konkurrensutsättning haft hand om sjuktransporterna i Hangö de senaste åtta åren. Tidigare skötte företaget också sjuktransporterna i Ingå under många år.
Företaget har i dag femton anställda och ett tjugotal inhoppare. Om räddningsverket övertar sjuktransporterna kommer Ingå sjuktransport bara att behöva fem anställda.
– Vi har varit medvetna om att vi har ett avtal bara till årets slut. Vi har pratat med de anställda att det kan gå så här, säger Mats Holmqvist, vd.
– Personalen har trivts bra. En stor del har varit med ända sedan början och det säger ganska mycket, säger hans bror Johan Holmqvist.
De anser att det är dumt och kostsamt att riva upp ett inarbetat system.
"Personalen gör företaget"
Mats Holmqvist är inte helt nöjd med att räddningsverket ser ut att få de akuta sjuktransporterna utan upphandling. Han vill ändå lugna allmänheten och säger att han inte tvivlar på att Västra Nylands räddningsverk kommer att kunna sköta jobbet.
– Du kommer i fortsättningen att kunna ringa 112 och få en ambulans.
Ingå sjuktransport hoppas att deras personal har möjlighet att fortsätta sitt värdefulla arbete hos den nya arbetsgivaren.
– Det är trots allt personalen som gör företaget. Arbetsgivaren och de som köper tjänsterna ska skapa förutsättningar för att ett gott arbete kan utföras på fältet, säger Kristina Nyholm på Ingå sjuktransport.
"Loppet är kört"
Räddningsverket kommer att inrätta 56 nya tjänster. Kraven är formell kompetens och tvåspråkighet. Såväl bröderna Holmqvist som Roger Rehnström hoppas att så många som möjligt av deras anställda får jobb där.
Själv kommer Rehnström inte att skicka in en arbetsansökan.
– Jag är 56 och har sysslat med det här i 35 år. Loppet börjar vara kört för mig.
Kvinnor väcker oro
De anställda som nu riskerar att förlora sina jobb kommer inte att ha förkörsrätt till de lediga tjänsterna på räddningsverket. Däremot, säger brandchef Stig Granström, kommer deras erfarenhet, kompetens och tvåspråkighet att gagna dem.
– Bara de har det i ryggsäcken har de alla förutsättningar att få en tjänst.
Det har muttrats bland brandmännen om de 56 nykomlingarna som ska inkvarteras. Brandstationerna har inte inhyst kvinnor hittills, vilket betyder att utrymmen måste anpassas efter det med fler omklädningsrum och sovrum.
Tror du att det blir dramatik på brandstationerna, Stig Granström?
– Nog får man väl anta det. I alla fall i början. Alla förändringar väcker rädslor, men efter en tid snurrar det på.
Trångt i brandstationerna
En annan orsak till huvudbry för Västra Nylands räddningsverk är hur man ska få plats med de sex ambulanserna som behövs.
Granström säger att Ingå brandstation är den mest problematiska. Där har tidigare funnits ambulans, men det var länge sedan och utrymmet används i dag som lager.
– I huvudsak används byggnaden av frivilliga brandkåren.
Också Karis, där brandmännen är inkvarterade i tillfälliga utrymmen på Kolaregatan, blir en svår nöt att knäcka.
– Men vi får nog in dem, lovar Granström.