Vill inte bli rika
Är räddningsverket dyrare eller billigare än de privata ambulansföretagen?
I dag ansvarar räddningsverket redan för sjuktransporterna i Esbo, Grankulla och Kyrkslätt. Brandchef Stig Granström säger att räddningsverkets strategiska mål är att också sköta de brådskande sjuktransporterna inom Lojo sjukvårdsområde från 2018.
Social- och hälsovårdsreformen finns i bakhuvudet.
– De nya sjukvårdsområdena gäller från och med 2017, säger Granström och understryker att räddningsverket därför måste passa på att ringa in hela området nu.
Får inte gå en euro på vinst
Det kan låta som storstilade planer, men Granström säger att målet inte är att bli rik.
– Räddningsverket är en verksamhet som inte får gå en euro på vinst, men inte heller med förlust. Har vi plus på kontot vid årets slut betalar vi tillbaka pengarna till kommunen.
Räddningsverkets fasta kostnader fördelas mellan räddningsväsendet och sjuktransporterna. Det här gör det svårt att beräkna kostnaderna då räddningsverket inte vet hur många uppdrag de ska budgetera för, säger Granström.
– Vi bedriver en transparent verksamhet, vilket betyder att de kostnader vi redovisar är de totala kostnaderna. Då man gör en jämförelse mellan kostnaderna, så bör samtliga kostnader för verksamheten läggas fram. Först då är det möjligt att säga vilket system som är fördelaktigare.
Han framhåller att det finns flera klara fördelar med att anlita räddningsverket.
– Kommunerna är ägare till räddningsverket vilket gör att pengarna hålls inom kommunen, bland annat i form av hyror, och inte går till privata aktörer.
"Måste finnas rim och reson"
Innan styrelsen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt fattar sitt beslut den 24 februari ska kommunerna komma med utlåtanden. I Raseborg sköter stadsdirektör Mårten Johansson beredningen tillsammans med grundtrygghetssektorn. Han säger att kommunstyrelsen kommer att behandla utlåtandet på måndag.
Johansson har ännu inte hunnit förkovra sig i frågan, men kostnaderna är ett frågetecken för honom. År 2012 betalade staden 865 500 euro till Ekenäs sjuktransport. I fjol steg summan till 1,3 miljoner, och det berodde på kraven på en ny koordinationsnivå med fältkoordinatorer som medför en extra kostnad.
Att räddningsverket sköter sjuktransporterna beräknas i runda tal kosta ungefär två miljoner på årsnivå, enligt Johansson.
– Det måste finnas rim och reson i hur kostnaderna inom en del av vården kan svälla utan att man kan påvisa att kvalitetsnivån väsentligt förbättras, säger Johansson.
– Räddningsverket har ju redan räddningsberedskap, depåer och personal. Jag förväntar mig att det blir större synergier och effektivitet. Ifall vi godkänner den här kostnadsökningen får vi ett motsvarande behov av kostnadsminskning inom kommunens övriga verksamhet.
Johansson ska ännu diskutera saken med räddningsverket.